zondag 30 september 2012

schuren en stroom

Ik ben al de hele week bezig met de naweeën van mijn werk van vorige week en ik heb amper tijd om aan de Nekaf te werken. Ik doe 1 ding en dat is schuren en dat gaat veel en veel langzamer dan ik van tevoren verwacht.
Ik ben bezig met de Jerrycan van de KL, een exemplaar nog ouder dan de Nekaf zelf. In het metaal staat
4-53 geponst en ik ga ervan uit dat dat een datum is. Er zitten meerdere lagen verf op die ik er met afbijt probeer af te halen.

De verf laat gemakkelijk los maar het kost moeite om het er vervolgens met borstels en plamuurmes af te halen. Omdat ik de Jerrycan wil spuiten weet ik dat ie helemaal glad moet zijn en de verf laat op sommige plaatsen los tot op het blanke metaal. Dat betekent dat ie helemaal kaal moet. Het zij zo. In de loop van de week (elke avond een uurtje) is ie blank.
Op het blanke metaal 2 inscripties: (voor de liefhebber) het getal 099 en een driehoek met de letters KMD. Die verdwijnen straks weer onder de verf maar ik heb ze gezien!

Zondag heb ik eindelijk tijd met iets bezig te gaan dat hoog op mijn verlanglijst staat. Ik wil de puinhoop van de stroomdraden in de motorruimte opruimen en alle lampen aansluiten. De koplampen doen het maar 1 stadslicht werkt niet en de tactische verlichting heeft ook nog nooit sjoege gegeven.

                                                                          puinhoop

Met het schema er bij zie ik dat stekkers verkeerd op elkaar zitten. Dat is zo opgelost. Het stadslicht kost me een uur. Het blijkt uiteindelijk een massaprobleempje te zijn dat is op te lossen met een metalen ringetje.
De "schijnwerper" (zo heet ie echt in de defensiehandleiding terwijl hij bijna geen licht geeft) heeft geen massa  en de twee andere oorlogslampen zitten niet eens aangesloten.
Als ik dat heb gerepareerd sluit ik gelijk ook de koplampen opnieuw aan. Na meer dan 50 jaar staan de stekkertjes op barsten van de corrosie.
De claxon heeft een verkeerde stekker aansluiting en dat repareer ik ook. Als ik alles test werkt het! Alle lampen op het verklikkerlampje in de schakelaar van de richtingaanwijzer na, werken. Dat verklikkerlampje is trouwens m'n eer te na. Dat heb ik tot nu toe niet op kunnen lossen maar dat komt nog wel. (moet ook in de massa zitten)
Aan het einde vd middag besluit ik de dikke zwarte draden tot in de voorste richtingaanwijzers door te trekken. Het einde van die draden bestaat nu uit dunne rode en groene draadjes die door iemand zijn aangebracht. Geen gezicht!  De richtingaanwijzers zijn daar eigenlijk niet geschikt voor en het kost me 2 uur fröbelen voor ik de draad tot in de lampbehuizing heb doorgetrokken. Volgende week doe ik de andere richtingaanwijzer op dezelfde manier. Nu nog een laag menie op de Jerrycan en dan kan ik die deze week rustig een aantal keren spuiten. Volgende week foto's van het resultaat.
    


Geen opmerkingen:

Een reactie posten