dinsdag 11 september 2012

De meters (vervolg)

Na de vonkenregen en brandende draad van zondag ben ik erg voorzichtig. Ik kan het echter niet helpen maar ben erg nieuwsgierig of ik die meters in het dashboard goed krijg. De avonden daarna zit ik in het dashboard te turen en de wirwar van draden te vergelijken met het schema. Ik word daar niet vrolijk van. Met wat telefonische hulp (ik ben nog erg huiverig voor brand) sluit ik de claxon aan en het stopcontact op het dashboard. Dat werkt. Da's mooi want dat scheelt weer losse eindjes.
De avond daarna maak ik een proefopstelling voor de motortempertuurmeter. Bij doormeten in de motor en het dashboard mankeert daar namelijk niets aan en toch doet de meter het niet.

Bij het losdraaien van de sensor begint er koelwater te spuiten. Oh ja, dat was waar ook, die meter zit natuurlijk in het water. Stom stom stom en na enig dweilen vang ik de rest van het water op in een bak.

Van de proef word ik niets wijzer.

 Beide meters (ik heb ook nog een reserve) doen het niet maar reageren verschillend. De ene doet niks anders dan trillen als ik de spanning er op zet en de andere gaat als een wilde van links naar rechts en loopt daarna niet terug als het water afkoelt. Ik meet de sensor nog eens door en zie dat ie oneindig weerstand geeft. Wat is er nu stuk? Volgens de wetten van de logica is zeker 1 meter stuk en misschien de sensor. Dat is dus niet te achterhalen. Maar ff op Marktplaats kijken voor een nieuwe. Dat valt mee. Een nieuwe meter staat voor 20 euro te koop. De prijzen zijn nog steeds jaren 50!


                                                                 Tja, wat is er stuk?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten