zondag 23 september 2012

spuiten en slikken

Afgelopen maandag begonnen met de eerste schilderklus. Na een paar avonden schuren had ik de beugels (of zoals ze in de defensie-instructie heten: "kaptogen") helemaal kaal. Hoewel er een paar kleine scheurtjes in de buizen zitten zag het geheel er goed uit. Een laag primer uit de spuitbus zat er in een paar minuten op.
En was tot mijn verbazing zo droog. De volgende avond haal ik voor het eerst in 2 jaar mijn Revell hobbyspuit uit het stof om "even" een eerste laag groene lakverf aan te brengen. Kennelijk had ik de verf niet genoeg verdund want na 2 uur spuiten was ik nog niet klaar terwijl ik het wel spuugzat was. Dat moest anders! Maar....nu eerst de lakverf laten drogen. Die was na een half uur al droog en het resultaat was schitterend.

Om niet weer zo lang te hoeven spuiten besloot ik mijn nieuwe spuit te gebruiken. Een tijdje geleden heb ik, na een reclame op tv gezien te hebben, een elektrische spuit gekocht. De zogenaamde Paint bullit. Hoewel neergesabeld door de consumentenbond waren er toch flink wat positieve commentaren en hij was niet duur dus vrijdagmiddag na het werk aan de slag met dat ding. Er zat een raar trechtertje bij om de viscositeit te meten maar nergens stond hoe vol je die trechter moest gieten dus maar op de gok de verf verdund. Daarna de eerste proeven. Na 10 tellen spuiten zat ik tot mijn ellebogen onder de verf en was de garage gecamoufleerd. Omdat mijn lief een legergroene diepvriezer niet mooi vindt moest ik, voor ik verder ging, eerst de hele boel cleanen. Dat was dus ff spuiten en slikken.

Maar goed, na een tijd testen en fröbelen leek het alsof de Paint bullit goed werkte dus tijd voor de eerste laag matte verf.  Ook dat was weer heel erg slikken. De eerste 5 tellen deed de Paint Bullit het goed al kwam er wel wat veel verf uit, maar bij de zesde seconde ging het helemaal mis. Plotseling braakt de spuit een enorme hoeveelheid verf uit die alle kanten opvliegt. Ik schrik en maak een beweging waardoor het electrische snoer van de spuit een hele glazen pot verdunde verf op de grond laat vallen. Die pot overleeft het niet en nu heb ik, behalve een donkergroen gespetterde garage, ook een donkergroene vloer. Ik vloek stevig.

Weer ben ik een half uur bezig de boel op te ruimen en krijg pijn in mijn harses van de dampen. De verf smeer ik met een zachte doek uit over de buizen van de kaptoog en dat geeft een mooi resultaat. Dat valt mee.

Een uurtje later heb ik de paint bullit opgeruimd. Ik heb nog een klein beetje sterk verdunde verf en ik wil die beugels toch geschilderd hebben. Ik pak dus weer mijn Revell spuit en gebruik de verf die zo dun is als water. Een wonder geschiedt: Binnen 5 minuten heb ik een mooie laag verf die na een half uur droog is. Aan het einde van de middag heb ik 2 lagen matte verf aangebracht.

Tijd om te eten. Na het eten wordt ik opgeroepen voor mijn werk en wordt het laat.

De volgende dag  breng ik een derde laag verf aan. De beugels zijn als nieuw.

  Een laag primer, een laag legergroene lakverf en 3 lagen matte verf. Dat moet genoeg zijn.


 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten