zondag 9 september 2012

kortsluiting.

De volgende dag is het ook hier in het noorden stralend weer. Ik ga weer op mijn knietjes achter de auto zitten maar ben het onmiddellijk zat. Ik wil een ritje maken. Ook al werken de clignoteurs nog niet, de remlichten werken en als ik de snelheidsmeter aansluit doet die het ook.
Na de lunch stap ik in en rijd in de stralende zon meer dan 100km. Helemaal geweldig!

Aan het einde van de middag kom ik thuis en besluit nog een paar klusjes te gaan doen. Ik vind het vervelend dat nog niet alle meters het doen. Ik meet de motortemperatuurmeter helemaal door. De voeler in de motor, de stekkers, de draad naar het dashboard en de meter in het dashboard zijn allemaal gaaf. Er staat ook spanning op. Geen idee waarom hij het niet doet.
Dat laat ik eerst maar rusten en kijk eens rustig naar de brandstofmeter. Even kijken of die wat doet als ik er spanning op zet. Ik zet de plus vast aan de beugel waar al een massadraad aan vast zit.

BRAND! FIK! ROOK! VONKEN! en ik duik naar de massasleutel om de stroom af te sluiten. De massadraad is helemaal weg. Zwart geblakerd en verbrand. Aan weerszijden van de brandstofmeter zitten twee zwarte plekken in het metaal.

Zo hoort het dus. had ik ff niet op gelet. (brandstofmeter naast duim) 


Eerst maar even heel voorzichtig meten wat de schade is. Dat valt mee. Alles werkt nog. Een goede les. Voor dit weekend vind ik het genoeg. Volgende week gaan we verder. Ik kijk nog 1x in het dashboard en op het schema. Ik word niet happy van wat ik zie. Daar heeft al eens iemand in gewerkt die er nog minder verstand van had dan ik. Nou ja, niemand zei dat het makkelijk zou worden!




 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten