zaterdag 15 september 2012

Brand!

Om een uur of tien begin ik in het zonnetje. Het gaat van een leien dakje. Binnen een uur heb ik de brandstofmeter aangesloten. En hij doet het! Alle meters werken.
De volgende klus is het aan de praat krijgen van de richtingaanwijzers. Ik zal niet uitweiden maar ik doe een aantal uren alles fout wat je maar fout kan doen met de multimeter. Het gaat zo ver dat ik denk dat de hele auto onder stroom staat terwijl de massasleutel op een stoel ligt. Aan het einde van de middag heb ik zelf (gelukkig) door wat ik fout doe. Daarna kom ik er heel snel achter dat de voeding van de clignoteurautomaat alleen werkt wanneer de lichtschakelaar op "stoplicht" staat,
weer een proefopstellinkje. Al doende leert men maar bij mij duurt het wel erg lang.


Het is dan 5 uur en tijd om te stoppen. Ik heb de Nekaf vanmorgen naar buiten geduwd en wil hem nu rijdend naar binnen brengen de garage in. Ik start de motor die in één keer aan slaat. Na een paar tellen meen ik vuur te zien door een gat in de bodemplaat. In een reflex schakel ik alles uit,.
Ik kijk overal maar zie of ruik niets. Heb ik het verkeerd gezien? Het kan ook niet dat ik vuur zie. Er is niets veranderd. Ik heb alleen een brandstofmeter sensor aangebracht.
Ik vind dat ik me niet moet aanstellen en start de motor opnieuw. Gelukkig met open motorkap.
Als ik de motor heb gestart stap ik gelijk uit om in de motor ruimte te kijken. Ik zie onmiddellijk vlammen aan de rechterkant van de motor en duik de auto in om de motor uit te schakelen.
Als ik weer kijk ontdek ik dat de grote pluskabel van accu naar startrelais bijna is doorgebrand. Ik zie dat een koperen vacuumleiding helemaal is doorgebrand. Die ligt in twee delen in de motor ruimte terwijl de dikke pluskabel bijna door midden is.
Als ik de hele zaak met zwager evalueer blijft er één oorzaak over. De koperen leiding is tegen de aansluiting van pluskabel en startrelais aan gekomen en onder stroom komen te staan. Binnen een paar tellen is de koperen  leiding verbrand en zijn druppels brandend koper op de pluskabel terecht gekomen en dwars door de kabel gebrand. De koperen leiding ligt in twee stukken en de pluskabel is bijna door midden. Ik kan wel janken.
een gesmolten koperdruppel op de draad. 

Ook al kan ik er niets aan doen, ik heb er immers niets aan gedaan, wat wordt het volgende dat in brand vliegt?
Wat vanmorgen zo goed ging en daarna zo vlotte met het doormeten van de clignoteur, eindigt met een dikke domper. Ben ik wel geschikt voor zo'n auto?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten