donderdag 6 september 2012

Rijden of niet rijden. That's the question.

Terwijl ik aan het werk ben gaat AJ verder met de Nekaf. Hij legt zich vooral toe op de elektrische installatie en het dashboard.  Hij werkt er naar toe om aanstaand weekend te kunnen test rijden zodat ik, als de testritten goed gaan, de Jeep mee kan nemen naar de vaste wal. Dat zou trouwens een Godswonder zijn. Als het zou lukken zouden we in 3 weekenden van een hoop onderdelen een werkende Nekaf fabriceren.

Vol verwachting reis ik de donderdag daarop met de laatste boot naar Vlieland. Omdat het al donker is als ik aan kom vul ik de rest van de avond met theorie over kabelbomen en multi-meten.

De volgende ochtend beginnen we met de kabelboom. De verkoper heeft op de meeste draden stickers geplakt met letters. Daarbij heeft hij kennelijk niet gelet op de defensie nummers die nog overal op de kabels zitten. We zitten een tijd te kijken. De boom ziet er redelijk goed uit dus we besluiten hem vanuit het dashboard door de auto te leiden. We zien wel waar het schip strandt.

Het is niet moeilijk de boom langs de motor en de balken te leiden omdat overal verbindingsschroefjes zitten en de juiste bochten nog in de draden zitten. Die bochten zien er niet overal even goed uit. De draden hebben 54 jaar knel gezeten op sommige plekken. Maar nogmaals, we zien wel. En daarnaast: WE WILLEN RIJDEN.

Ik ga weer een tijdje onder de auto liggen om de draad door de balken heen te leiden. Als we proberen om met veel moeite de boom door een gat in een balk naast het differentieel te leiden en ik daarbij de kabels buig vallen er allemaal stukjes isolatiemateriaal op de grond. Dat hoort niet maar ik ben er blij om want ik ontdek dat de kabelboom op die plek zo rot als een mispel is. Bijna alle draden zijn groen van de corrosie  en doorgerot. 


Dat kost tijd. Ik haal voor een groot deel de plakkerige isolatietape van de boom en terwijl AJ nieuwe stukken tussen de goede draden monteert loop ik de rest van de boom met een vergrootglas na. Overal waar de tape beschadigd is peuter ik het los en vervang het door zelf vulcaniserende tape. Perfect spul is dat.   Gelukkig zijn de stroomdraden verder nergens beschadigd. Een paar uur later hebben we de kabelboom op z'n plek. Voordat we gaan aansluiten moeten we definitief de accu's aansluiten. 

Eerst moeten de houders op de bodem van de van de accubak worden gemonteerd. Daarvoor moet ik het dashboard weer voor een deel losmaken en daarna 8 bouten monteren.

Daarna plaats ik de accu's en weet dan zeker wat ik al vermoedde. De accubeugels zijn veel te groot voor de moderne 12V accu's. Dat kan niet want dan kan je sluiting maken op de stalen zijwanden. Jeepfan had me er al voor gewaarschuwd en een oplossing aangedragen. Die oplossing pas ik tzt wel toe. Nu eerst een houtje touwtje oplossing met behulp van hoekijzer. Het ziet er niet uit maar als het deksel dicht is zie je er niets van en daarbij, ik heb haast, IK WIL RIJDEN. 

  

       Dat gaat in ieder geval vandaag niet meer lukken. Misschien morgen. 



 
 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten