zondag 9 september 2012

Rotte draden

Het weekend daarna moet ik voor het eerst alleen bezig. AJ is met zijn boot weg maar heeft het elektrisch schema meegenomen zodat hij telefonisch consult kan geven. Ik besteed het grootste deel van de dag met onderzoek aan de achterlichten. Afzonderlijk van elkaar werkt een aantal lampen wel en een deel niet. Als L. op de rem trapt terwijl ik achter de auto sta, gaan er weer hele andere lichten aan of uit.
Er blijft maar één mogelijkheid over: het laatste deel van de kabelboom vervangen.

Puristen onder de Jeep liefhebbers moeten nu maar stoppen met lezen.

Ik wil van de stekkers af. Die hebben als voordeel dat je de lampen gemakkelijk kan demonteren maar het grote nadeel is dat ze uiteindelijk gaan corroderen en lekken. Ik besluit alle nieuwe draden met kabelschoenen en krimpkous aan elkaar te zetten en ze rechtstreeks in de lampen te laten lopen. Geen stekkertjes meer voor mij.

Liggend onder de auto herken ik alle splitsingen van 21 t/m 24. Ik besluit het nu ook helemaal goed te doen inclusief het aanbrengen van de originele achterlichten, de oorlogsverlichting en het stopcontact voor de Polynorm.

S'avonds als het donker is en mijn lief naar TVOH kijkt, ga ik in de garage door met het creëren van twee goed werkende oorlogslampen uit de onderdelen van 4 oude lampen. Dat kost de hele avond. Maar ze doen het wel!


De volgende dag lig ik de hele dag (half) onder de auto draden te trekken en verbindingen te maken. De ontwerpers hebben nagedacht toen ze de verschillende verbindingen maakten. Als je het weet kun je ze herkennen zonder schema en nummers. Ook het stopcontact is goed gemaakt. Het zit helemaal vol stof en spinrag en de isolatie van sommige draden is weg maar bij doormeten werkt alles nog! Die ga ik in ere herstellen.
Aan het einde van de dag wordt het spannend. Ik ga de hele boel testen. 
Stoplichten: Check!!
Oorlogverlichting: werkt!!
Achterlichten: KORTSLUITING

Bij het inschakelen van de achterlichten hoor ik gekke klikgeluiden uit het dashboard en doet de accumeter in het paneel gek. Ik schakel gelijk de massa uit.
Eerst maar telefonisch overleg. Advies van AJ: ergens raakt een plus een min. Een voor één draden losmaken en kijken of er dan nog storing is. Na een half uur zoeken zie ik iets achter in een lampbehuizing: het koperen plaatje van een achterlicht dat zorgt voor contact met de plus van de pit is verschoven toen ik het moertje aandraaide waar de plusdraad in ging. Dat plaatje raakt de massa. 
Als ik dat plaatje verschuif is de storing opgelost en kan ik zo trots als een aap aan de BBQ. Alles werkt. Zelfs de kentekenplaatverlichting.    

  
 
  

Geen opmerkingen:

Een reactie posten