woensdag 13 maart 2019

Klus tussendoor: Het raam.

De lekkage aan het motorblok is veel erger dan ik in eerste instantie denk. Dat wordt misschien een groot probleem. Ik denk na over een oplossing en vraag aan verschillende mensen advies. Ook ga ik naar de Leeuwarder Motoren Revisie om er over te praten. Ik besluit hun oplossing uit te proberen maar daarvoor moet ik veel proefrijden en dat lukt niet want het is aanhoudend rotweer. Ik besluit in de tussentijd een andere klus te doen. Een klus waar ik al een tijd geleden mee ben begonnen maar die is onderbroken omdat de lasser ingeschakeld moest worden: "Het Raam." (voor de Engelstaligen die op Google zoeken naar foto's: The Windshield, windscreen Willys MB) 
Ik dacht eigenlijk dat mijn raam in goede staat was en dat het een kwestie was van kaal maken en spuiten.

In de VS, voorafgaand aan het transport naar Nederland
Maar dat valt vies tegen. Bubba heeft zich in de loop der jaren flink uitgeleefd, kennelijk om deuren aan het raam vast te maken want alle zijden van het frame zitten vol gootjes en alternatieve beugels. Die moeten er eerst af.



oud ijzer
 Maar dat is niet het enige. Ik vroeg mij al af waar de vele boutjes voor waren en ontdek dat het binnenraam door en door rot is. Niet meer te redden. Ook het glas is niet te redden. Dat zit met kit in het binnenraam vast.




Dat gaat geld kosten. maar er is nog meer. De blikken onderplaat is door Bubba zelf gemaakt en op het frame geschroefd.


En omdat het dan niet mogelijk is om de rubber tochtstrip goed vast te schroeven zijn de ronde bochten in het frame volledig van plamuur gemaakt. Dat had ik nog helemaal niet gezien.



Met 1 klap van de hamer sla ik het plamuur kapot. Wat overblijft is een kaal vierkant frame. De rest van het frame ontdoe ik van verf en ik ontdek nog 3 dingen: 1 verticale buis is ooit gebroken en gelast. Dat is slordig gedaan en opgevuld met plamuur.  1 horizontale buis, die de blikken plaat op zijn plek houdt, is voor de helft rot. Maar een lichtpuntje zijn de 2 beugels waarmee het raam aan het dashboard wordt bevestigd: die zijn origineel van koper, 1e model Slatgrill.


En onder de beugels: originele verf:



Nou moet ik nadenken: een compleet buitenframe met binnenraam van MD Juan gaat inclusief glas rond de 800 euro kosten. En dan heb je een replica.
Op Ebay USA vind ik bij een specialist een replica onderplaat. Die kost echter 150 dollar en ik weet dat daar nog transport en invoer bij komen. Dat wordt tegen de 300 euro voor de plaat. 150 euro voor een NOS (Frans) binnenraam inclusief glas, 60 euro voor de losse dingetjes en 60 euro voor de lasser.  En oh ja, ook nog 60 euro voor tien 1e model haakjes voor de canvas kap. Ik besluit "dus"het originele raam te restaureren en laat de blikken onderplaat uit de VS komen.


Die is er al na 2 weken en ziet er schitterend uit. Het hele zaakje kan nu naar de lasser.

eerst voorbehandelen want na het lassen kan ik er niet meer bij.

Het laswerk is prachtig en de buizen zijn zeer strak opnieuw gelast. Het ziet er zo goed uit dat ik nergens hoef te plamuren en het raam na licht schuren gelijk in de Rust O Leum kan zetten.

Nu enkel nog opbouwen, nieuw venster er in en groen spuiten. (en tzt de naam van mijn lief er op). Groen spuiten doe ik echter pas als ik meer delen moet spuiten en dat duurt nog een paar weken. Door de koperen beugels, de 1e model haakjes en het ontbreken van verstevigingssteunen aan de binnenzijde van het blik is het weer een echt Early Windscreen.






Geen opmerkingen:

Een reactie posten