zondag 17 maart 2019

Remmen afstellen

Of in het Engels: brake adjustment Willys MB.
Ik werk in een bepaalde volgorde en schrijf de klussen die ik niet mag vergeten in een notitie op mijn GSM. Een van die klussen is het opnieuw afstellen van de remmen.
Tijdens de eerste proefrit van een paar weken geleden merkte ik namelijk dat de auto, wanneer ik hem uit wilde laten rollen, binnen 3 meter stil stond zonder dat ik de rem hoefde te gebruiken. En toen ik een paar dagen geleden de auto even wilde verplaatsen was er geen beweging in te krijgen. Alsof ie in de versnelling stond.
Voorafgaand aan mijn proefrit met het All Weather Seal stel ik de remmen op ieder wiel opnieuw af en stel de parkeerrem zo goed mogelijk.
Voor dat doel heb ik een handleiding van het internet geplukt:
Eerlijk gezegd snap ik er geen zak van. Ik heb originele remtrommels die voorzien zijn van een spleet waar je een voelermaat in kan stoppen om de afstand tussen remschoen en trommel te meten. Die afstand moet minimaal zijn (0,2mm bij de Toe, de bovenzijde, en 0,12mm bij de Heel, de onderzijde van de schoen) en dat is bijna niet te meten. Waar moet die spleet precies zitten? hoe voel je überhaupt iets? Ik kom er niet uit en raadpleeg Youtube.
Daar vind ik een filmpje uit 1950 van Chrysler waaruit ik leer dat je die afstand pas goed kan meten als je zeker weet dat je remtrommels EN 100% rond zijn en niet versleten zijn.
Mijn remtrommels zijn 77 jaar oud en 77 jaar gebruikt. Ik kan mij niet voorstellen dat ik daar 0,2 en 0,12 mm speling mee kan meten. Ik besluit mij vast te houden aan een ander filmpje: de monteur doet het op gevoel: hij stelt de beide adjusters zo af dat ze minimaal weerstand geven als je de trommel rond draait. Kijk, daar heb ik wat aan.
Voor ik mijn wielen verwijder draai ik ze rond. Dat gaat met hele grote moeite. Als ik de wielen er daarna af haal krijg ik met geen mogelijkheid beweging in de trommels.

Eén voor één stel ik de remmen op gevoel. Dat komt nog best nauwkeurig: een halve mm te ver draaien van de adjuster zorgt er voor dat de trommel vast zit. Dat uitmeten is vooral bij de achterwielen best wel een dingetje omdat de aandrijfas ook mee draait. Uiteindelijk denk ik dat het goed zit. De wielen draaien redelijk makkelijk maar als ik het rempedaal in trap is het onmogelijk het wiel te draaien.
Daarna doe ik de parkeerrem. Hier kan ik de instructie wel goed volgen. En dat is belangrijk want een vastlopende parkeerrem kan brand veroorzaken.
Ik begin met de ankerschroef. (die nog niet met ijzerdraad vast zit. Dat doe ik pas als de rem goed is afgesteld) 


Deze schroef, die voorzien is van een hier op de foto niet zichtbare veer, zorgt ervoor dat de beide halfronde remschoenen 360 graden in het rond even ver van de trommel afzitten. (je verplaatst daardoor beide remschoenen tegelijk van rechts naar links) Die moet je eerst afstellen. Je kunt dat navoelen met het voelermaatje. De afstand is tussen 0,005 en 0,10 inch.
Daarna doe je de onderste schoen door de dikke moer te verdraaien. De afstand tussen schoen en trommel moet max 0,10 inch zijn.


Dat geldt ook voor de afstand van de bovenste schoen. Die stel je met de bovenste bout en moer. Bij mij zat het hele zaakje veel en veel te strak.
Als ik daarna ga rijden remt de auto uitstekend. Ook belangrijk is dat de auto nu kan rollen. Ik denk dat dit in brandstofverbruik ook veel zal schelen. Ik bedenk me dat het de afgelopen proefritten moet zijn geweest alsof ik een zware kar trok. Dat is nu voorbij.

Voor ik ga rijden controleer ik de bandenspanning. Lucht is kennelijk duur want het bandenbedrijf heeft in ieder wiel 1 bar lucht gepompt terwijl de banden 2,5 bar (of volgens G503: 30psi) moeten zijn voor rijden over een verharde weg. Dat zal ook schelen.

Als allerlaatste: om te kijken waar de slag in mijn linker voorwiel vandaan komt heb ik 2 wielen verwisseld. De slag in het voorwiel is nu weg! Er mankeert niks aan mijn wielophanging of as. De band zit er slecht omheen of de velg is niet goed. Dat zoek ik nog wel uit. Na dit testweekend lijkt echt alles goed te zijn met frame, wielen en motor. Nu verder met de stroom en het dashboard.

Update maart 2019: Als ik John bij Staman vertel hoe ik de remmen heb afgesteld kijkt hij zeer bedenkelijk en zegt dat op de wijze waarop ik het gedaan helemaal niet zeker is of de volledige schoen gebruikt wordt of dat ik met slechts een klein deel van de schoen rem. Hij vertelt het volgende: 
Alle 4 stelbouten losdraaien. Daarna eerst de onderste grote afstellen met hulp van de voelermaat. Die kunnen op en neer en naar links en rechts. Daarna de bovenste afstellen met voelermaat  en daarna weer de onderste checken. 

Ik onthoud wat hij zegt. Dat ga ik komende zomer doen. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten