zondag 17 maart 2019

Lekkage aan het blok

Of in het Engels: a crack in the Willys MB engine.
Daar waar ik 3 weken geleden na de eerste proefritten 1 scheurtje in het blok ontdekte, ontdekte Jos bij het zien van foto's op dit blog er nog 1. Daarnaast lekte de kop op 1 plaats. Kortom, een heleboel potentiƫle ellende. En daar maak ik mij best ongerust over.
Lek in de koppakking

scheurtje onder stroomverdeler

scheurtje naast de startmotor.
Ik verdiep mij in de behandeling van scheuren in motorblokken bij dit soort auto's en ik vraag verschillende mensen om advies.
Allereerst blijkt dat een scheurtje in het blok op die plek vrij veel voorkomt en meestal ten gevolge van vorstschade. Kennelijk zit daar een zwakke plek. Er zijn globaal gezien 4 oplossingen:

  • afdichtmiddel in de radiateur dat door een chemische reactie met zuurstof het lek van binnenuit dicht.
  • De scheurtjes dichtstoppen met kneedbaar metaal.
  • de scheurtjes stitchen.
  • lassen
Ik vraag mijn eigen lasser, die een echte vakman is, om advies mbt lassen. Hij vraagt het na bij zijn collega's en komt na een paar dagen met het advies dat lassen het laatste redmiddel is. Lassen van een gietijzeren blok is erg moeilijk. Het blok moet voorverwarmd worden en na lassen heel erg zorgvuldig afkoelen. Het vervelende is echter dat de las eigenlijk niet goed houdt omdat de moleculen langs de lasranden niet versmelten. 
Stitchen wordt op Youtube aangeraden. Ik begrijp dat de scheurtjes groter worden gemaakt en worden dichtgepropt met metalen krammen. Volgens mij heeft daar een keer iets over in het KTR blad gestaan. 
Bij de Leeuwarder Motoren Revisie vraag ik ook advies. Zij kunnen niet stitchen dus dat betekent dat ik ergens anders heen moet met mijn Jeep en dat is een heel gedonder met trailers en zo.
De baas van LMR bekijkt de foto's van mijn ellende langdurig. Ik vraag hem hoe zij mijn blok zouden behandelen. Hij antwoordt dat het 2 minieme scheurtjes zijn en dat hij die zou behandelen met een radiator afdichting eventueel tezamen met kneedbaar metaal. Voordeel van deze oplossing is ook dat het tevens het lek in de koppakking stopt. Ik besluit voor deze oplossing te gaan. Ik bedoel; stitchen en lassen kan altijd nog.

Ik koop bij LMR een middel dat zij importeren uit de VS en waar zij goede ervaringen mee hebben.

Bij de vakhandel koop ik kneedbaar metaal van het merk "Magnum Steel epoxy stick". Het ziet er uit als een rol drop. Je moet er een klein stukje afsnijden, dat kneden en dan binnen een minuut op de scheur drukken.
Ik weet het niet. Het gaat wel om een inmiddels dure auto dus op zondagmiddag, als ik geen zin heb om in de garage te werken, zoek ik langdurig naar recensies over deze middelen.
De All Weather Seal is een bekend middel dat al 40 jaar gebruikt wordt in de VS. Ik kan er geen slechte recensies over vinden. Daar heb ik wel vertrouwen in. Over het kneedbare metaal zijn de meningen verdeeld. Ik vind goede en slechte recensies. Maar dat spul smeer ik er aan de buitenkant op dus hoeveel kwaad kan dat?
Het is wel een dingetje dat de All Weather Seal reageert met zuurstof en dan een keramische laag vormt. Als ik de scheurtjes dichtstop met kneedbaar metaal zal het seal dus niks doen.
Het kneedbare metaal daarentegen moet aangebracht worden op een zo zuiver mogelijke ondergrond en het beste kan ik daarvoor het hele koelsysteem leeg laten lopen. Wat nu?

Ik doe een testje.
Ik sla een deuk in een leeg blik en maak er met een groot mes een flinke scheur in. Terwijl ik een afgesneden stukje kneedbaar metaal in het forse gat prop vul ik tegelijkertijd het blik met koelvloeistof. Ik wil namelijk weten hoe de beide middelen op elkaar reageren.
Dat gaat prima: een half uur na de test voel ik in het blik dat het metaal, ondanks dat het zuurstofloos onder de koelvloeistof zit, bikkelhard is opgedroogd. Dat werkt dus!

Ik haal vervolgens een halve liter koelvloeistof uit de radiateur (koelvloeistof smaakt naar tonic :-) en vervang dat voor een halve liter All Weather Seal. Daarna doe ik tussen 2 buien door een testrit want volgens de gebruiksaanwijzing moet je na het toevoegen van dat spul rijden en de motor goed op temperatuur laten komen. Dat wordt een probleem want het weer wordt steeds slechter en ik wil niet in de regen  rijden omdat alles op mijn auto bloot ligt.
Maar goed, ik heb (even) gereden. Nu afwachten of de All Weather Seal zijn werk doet.
Na een middag wachten zie ik dat de koppakking dicht is. Ook de onderste scheur lekt niet meer. Het scheurtje onder de stroomverdeler echter wel en daar baal ik van. Het weer blijft slecht dus ik kan niet nog meer proefrijden om het seal te laten werken.
Ik besluit het kneedbare metaal in de strijd te werpen. Ik snijd een stukje af en druk dat zo stijf mogelijk in het lek.
Na 8 uren wachten is dit het resultaat:
Aan beide kanten van het spul zit een klein druppeltje koelvloeistof. Ik kan wel janken.

Ik houd er mee op. Het weer is verschrikkelijk en de weersverwachting is voor de hele komende week slecht: storm en regen. Ik ga iets anders doen: De kabelboom.

Toch kan ik het niet laten om iedere dag na mijn werk even te kijken. De lekkage blijft minimaal. Ieder etmaal haal ik 1 druppel koelvloeistof weg. Dat zegt echter niet zoveel. Wat doet de motor tijdens het rijden? Ik wil wel rijden maar het weer blijft tegen zitten.
Op een avond ben ik het helemaal zat. Ik start de motor en laat de auto meer dan 20 minuten stationair draaien tot de temperatuur bijna 80 graden is.
De koppakking houdt het prima. Geen lek en  ook de onderste scheur is nog steeds dicht. Het lek in de bovenste scheur is nog minimaler geworden en dat geeft me de hoop dat de Seal zijn werk blijft doen zoals op de fles staat. Het blijft namelijk werken zolang het in het systeem zit.

En dan wordt het eindelijk goed weer. Ik start de motor en rijd een half uur, bijna 8 kilometer, heen en weer op de boerenwegen achter het dorp. Daarna zet ik de auto terug. Na een half etmaal is het blok nog steeds helemaal droog. Ik geloof dat het lek dicht is!


Het blijft afwachten. Ik hoop dat het een paar jaar blijft houden. Over een paar jaar wil ik immers toch de hele motor laten reviseren. Nu echter niet! Het geld is (bijna) op en ik wil in September naar Arnhem.








   



Geen opmerkingen:

Een reactie posten