zondag 31 maart 2019

Bedrading aanleggen. Deel 1

Of in het Engels: Wiring harness and bondstrips Willys MB.
Disclamer: op het moment van schrijven heb ik de Jeep nog niet aan de stroom gezet dus nog niet getest. Ik weet dus nog lang niet zeker of ik het goed gedaan heb. Wat ik wel zeker weet is dat de volgorde waarin ik werk de juiste is: De body nog niet op het frame, de kabelboom onder de auto, alle zaken vastmaken aan het schutboard, dan de firewall en dan pas de kabels onder het dashboard.

De body staat op zijn kant in de garage en de rest staat in de loods dus heb ik alle ruimte om de onderzijde te spuiten. Ik doe de eerste laag dik met de kwast en breng daarna 3 lagen verf met de spuit aan. Dat kost bijna 3/4 liter verf. Ik denk dat mijn onderzijde nu aardig beschermd is. (tzt de balken met tectyl doen. Niet vergeten)



Daarna maak ik een studie hoe de kabelboom onder de auto door loopt en waar hij vast zit. Chris, die inmiddels benoemd is in de technische commissie van KTR (en terecht, wat een enorme detailkennis heeft die man) adviseert me. Hij heeft een studie gemaakt van de draadboom van de Slat. Het grootste verschil is dat de kabelboom niet door een oog in de driehoekige steun loopt maar in een uitsparing daar achter. Dat kon bij een Slat. Ook zit er een bevestigingsoog in de achterste balk maar dat laat ik achterwege. Ik wil zo weinig mogelijk boren in de balken.

In de replica kit van MV Spares uit Australië is het deel dat onder de auto doorloopt al met isolatieband omwikkeld. Dat scheelt werk. Ik hoef enkel aan de achterzijde de draden aan elkaar te koppelen. Voor ik dat doe zie ik dat de originele geleiders in de achterkant nog niet behandeld zijn. Die wil ik weer gebruiken dus die moet ik eerst losmaken, ontroesten en verven.




Als ik met de achterzijde bezig ben ontdek ik nog iets anders belangrijks: van de 4 ogen waarmee de achterzijde van de body tzt vast komt aan de achterste balk van het frame ontbreken er 3. Ik besteed er een dag aan om in ieder geval 2 van de 3 ontbrekende te herstellen.

Daarna koppel ik de draden aan de kabelboom.


De replica kit van MV Spares past uitstekend. De draden zijn allemaal met katoen omwikkeld en hebben de juiste kleur die overeenkomt met het originele schema. Dit is een fluitje van een cent. Na het koppelen van de draden isoleer ik die ook. (dat blijkt later niet slim omdat ik achter een paar aanpassingen moet doen om de auto klaar te maken voor het moderne verkeer. Ik wil over een paar weken 2 remlichten en 2 achterlichten hebben en wil op de plek van de BO lampen richtingaanwijzers. Daarvoor moet ik dan extra kabels aanleggen en dan moet de isolatie voor een deel los. Nu niet doen dus.)  

Daarna monteer ik de beugeltjes die de kabelboom vasthouden en de laatste beugel van de benzineleiding. (ik hoef enkel nog het gat te boren waar de leiding doorheen gaat naar de tank maar dat doe ik pas als ik de tank heb)
De onderzijde is nu klaar. (op de beugel na die aan een bout van de voetsteun vast komt)





Nu deel 2 van het proces: het klaarmaken van het schutboard en het dashboard voordat de Firewall er in gaat. De firewall is van 2 centimeter dik karton en wordt onder het dashboard aan de binnenzijde van het schutboard geschroefd. Als dat gedaan is kan je met geen mogelijkheid meer bij het schutboard en kun je dus geen bouten en moeren meer aanbrengen. En dat is belangrijk omdat een Slatgrill ACM1 body aan de binnenkant van het schutboard geen enkele locknut heeft. Alles zit met losse schroeven, bouten en moeren vast. 

Ik ga eerst wat dingen passen. Door de antiroest behandeling van de body zijn de gaten voor de meters te klein en zullen ze waarschijnlijk weinig massa hebben. Die moet ik voorzichtig groter schuren. Daarna moet ik 2 gaten in het dashboard repareren. Bubba heeft daar ooit de zaag in gezet waardoor contactslot en choke niet meer passen. Ik doe dat door 2 ringen aan te brengen. Straks, als alles groen en netjes is vallen die ringen niet meer op.

Vóór......

Tijdens...... (na komt nog)






Van alle meters en instrumenten op het dashboard weet ik nu dat ze passen.
Nu bezig met het schutboard aan de zijde van de motor. Ik zit een hele avond te zoeken maar kan heel weinig foto's vinden van die kant van de body. En dat is vervelend want hoe en waar zitten bijvoorbeeld alle massa strips (bondstrips) vast? Ik vind een paar vage tekeningen en 1 weblog via G503. (dus vandaar ook al deze foto's). De montage van alle delen wordt een hele zoektocht.

De steunen van mijn luchtfilter zijn gelukkig origineel gemaakt voor het pancakefilter dus die hoef ik alleen maar de ontroesten en te schilderen.

Ze passen daarna perfect bij het replica Pancakefilter en passen uiteraard ook goed in de gaten in het schutboard. Daarna het benzinefilter dat ik vóór montage eerst koppel aan de leiding omdat het nu nog goed te buigen is.

Deksel benzinefilter met daar vlak naast 1 van de beugels van het luchtfilter. 

Ik maak ook gelijk de bondstrip die daar hoort vast aan het schutboard. Als ik straks klaar ben met de benzineleidingen maak ik de bondstrip daar aan de leiding vast.

Daarna de rest van de bondstrips en de rubbers in de grote gaten. (dat lukt namelijk niet meer als de firewall er in zit) 

links de rechter beugel van het luchtfilter. daarboven de handremkabel en er onder het 2-weg junctionblock

bestuurderskant



Als dit klaar is bevestig ik het voetpedaal van dimlicht en groot licht. Dit is niet een origineel Willys MB pedaal maar het zat op mijn Jeep en werkte tijdens de eerste en enige testrit in 2017.  De bondstrip boven rechts komt straks aan de olieleiding en aan de choke en handgasleiding. De gaten met rubbers van rechts naar links op deze foto: korte kabelboom, lange kabelboom, 1 gat voor choke en handgas, daarna het gat voor de olieleiding. De 5e is voor de temperatuurmeter en de 6e voor de kabel van de snelheidsmeter. 
De bondstrip in het midden komt aan de temperatuurmeter, snelheidsmeterkabel en aan het motorblok. (het enige dat ik achteraf gezien vergeten ben is de bevestigingsbeugel van de olieleiding naar de meter!!!)

Voetschakelaar licht. 

Tot zover is het, met enige hulp van het web en Chris, makkelijk. Nu moet ik goochelen met de kabels onder het dashboard. Ik kan er gelukkig heel goed bij want de body staat op zijn kant.
Maar vóór ik dat doe breng ik eerst de firewall aan. Dat valt nog niet mee want die is kennelijk gemaakt voor een ACM2 of CJ body. Ik moet het zeer ernstig bijsnijden om het geheel passend te maken waardoor de voorgeboorde gaten in het karton niet helemaal goed meer passen. Dat is vervelend maar in karton is het makkelijk boren en het is straks onzichtbaar.

Nu maar eens kijken of de grote trekschakelaar werkt. Dat test ik door hem door te meten.



Daarna nog een simpel klusje: de dashboardverlichting. Volgens Chris origineel maar met een vaak geziene oorlogsmodificatie: ingekort en de lichtsleufjes vergroot.


Nu dit gedaan is moet ik er aan geloven.
Ik begin met een extra veiligheid. Een aanpassing op advies van Chris. De Willys MB heeft slechts 3 zekeringen (2 voor horn en ampèremeter en 1 in de grote schuifschakelaar) en dat vind ik niet veilig. En omdat ik in de Nekaf ooit brand gehad heb door kortsluiting, besluit ik hetzelfde te doen als Chris en breng op een onzichtbare plek een zekeringenkastje aan.


Daarna begint het grote studeren. Ik geef eerlijk toe dat dit mijn volledige intellect kost :-) en dat ik nu nog niet weet of ik het goed heb. Het probleem is namelijk dat ik slechts rudimentair verstand heb van stroom en dat ik enerzijds het originele schema volg dat niet helemaal correct Slatgrill is en anderzijds de aanwijzingen van Chris mbt het zekeringenkastje. Daarbij komt nog dat ik 2 remlichten wil, 2 achterlichten en 4 richtingaanwijzers op de plek van BO Front en BO back. Het wordt dus een enorme puzzel.



Ik werk stukje voor stukje en volg ook de aanwijzingen van MV Spares. Wat MV erg goed gedaan heeft is het verpakken van de draden. Ieder klein setje draden zit in een apart zakje met een briefje dat aangeeft welke draad van waar naar waar loopt.



De eerste avond werk ik van 18.30u tot 23.00 uur en kom er gewoon niet uit. Ik durf niet. Ik teken zelf verschillende schema's omdat ik het schema van Chris niet helemaal kan volgen. Hij heeft namelijk aparte richtingaanwijzers. Chris heeft gezegd dat ik hem altijd kan bellen. (en hij zit in de technische commissie en die staat volgens de statuten van KTR dag en nacht klaar voor hulp ;-)
Ik bel hem wel 10 keer maar hij blijft geduldig. (thnx m8) 

De volgende avond begin ik te monteren vanaf het grote junctionblock maar daar ben ik al snel mee klaar. Ik maak aan de binnenzijde nog niets vast. De fuelmeter en de ampèremeter zijn ingewikkeld. Ik besluit vanaf het kleine junctionblock verder te gaan omdat dit duidelijk is.

MV gaat ervan uit dat ik een filterette heb maar die mis ik. Dat maakt echter voor de Jeep niet uit. Er gaat een draad van junctionblock naar filterette en van filterette naar het contactslot. Ook gaat er 1 van van filterette naar junctionblock en vandaar naar de bobine. Ik koppel al die draden aan elkaar.

houtje-touwtje. moet nog beter.

De Ampèremeter is een geval apart maar op G503 vind ik een verhaal van Chuck Lutz dat erg duidelijk is en dat bij controle door Chris waarschijnlijk klopt.

G503

Ampèremeter Chris

De mijne.

Daarna de fuelmeter (bij mij Gasmeter) Die komt aan 1 kant aan de hoofdzekering en aan de andere kant aan de meter in de benzinetank. (tankunit)



Chris legt uit wat er allemaal aan de contactsleutel komt en aan de trekschakelaar. Nu moet ik beslissen hoe ik de draden monteer. Ik besluit als volgt:

Achterlichten en dashboardverlichting komen op nummer 1 in de trekschakelaar en op zekering 1.
Dim- en groot licht komen op 2 en op zekering 3.
De richtingaanwijzers komen over een tijdje aan een schakelaar met clignoteur en op zekering 4 en 5.
De remlichten komen aan de rempedaaldraad en op zekering 2.
De richtingaanwijzer rechts voor komt op zekering 6. (die van links voor krijgt een aparte, verborgen draad) 
De groene en rode draad van de claxon komen op de voeding en op zekering 2 en 8 (stoplicht zit immers ook op 2)
En omdat de ampèremeter en claxon op een aparte zekering zitten ben ik voorlopig volgens mij klaar.

1 van de 2 Willys zekeringen

Nu neem ik de gok en knip de draden door om ze te verbinden met het zelf gemonteerde zekeringenkastje.



Als allerlaatste monteer ik het voetpedaal van de starter en dat is belangrijk want ik zie later dat je daar bijna niet meer bij kunt als de body is geplaatst. Het lijkt in zijn geheel allemaal aardig. Na 3 avonden ben ik voorlopig klaar.


En dat is net op tijd want over een paar dagen is mijn lief's verjaardag en komen er sterke mannen op bezoek die in ruil voor bier mij zullen helpen met het op het frame tillen van de body. Dan ga ik dus even met de body bezig vóór ik de stroom af maak. Maar de komende dagen eerste verjaardag en ME oefening.




























 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten