woensdag 17 november 2021

Een origineel Hull compass

Mijn grote vriend Olaf weet dat ik altijd gek ben op unieke details. Hij heeft iets van mij nodig en toont mij als ruilmateriaal een origineel Hull compass dat door verkenningseenheden in Jeeps werd gebruikt.




Ik word gelijk hebberig. Met een heel klein bedragje bijbetaling veranderen mijn spullen en het kompas van eigenaar. Ik heb alleen 1 klein probleempje. Olaf wil me wel het kompas verkopen maar niet het nog zeldzamere bevestigingsbeugeltje voor aan het dashboard. 








Voor civiele uitvoeringen maakte Hull bevestigingsbeugeltjes die aan een raamstijl konden worden bevestigd. Het militaire beugeltje bestaat uit een blikken beugeltje met daarin een simpel stukje rubber slang. (gelijk trillingproof

In dat rubber slangetje zit een messing buisje dat in het kompas wordt geschroefd. 

Dat moet ik zelf kunnen maken. We meten het beugeltje van alle kanten op en als na een paar avonden mijn duim niet meer zeer doet begin ik, terwijl mijn lief tv kijkt, te fröbelen met kartonnen sjabloontjes, stukjes messing en een figuurzaag. 






Bovenaanzicht:









Na twee avonden is dit het resultaat: 





Een plaatje messing, een stukje gasslang, een perfect passende houten plug en een spuitbus verf. Niemand zal straks het verschil zien. Overigens heb ik 1 foutje gemaakt. De schroef voor aan het dashboard zit niet goed en het beugeltje zit op de foto rechts op de kop. 






Er is een bekende foto van een jeep met het kompas vóór het stuur. Ik vind dat geen goede plek. Ten eerste omdat daar allerlei knoppen en sleutels zitten en ten tweede omdat de bijrijder, die meestal navigator was, niks kon zien. gelukkig vind ik nog een foto.


Binnenkort, als mijn duim helemaal heel is en ik van mijn griepverschijnselen af ben (nee, geen Covid, negatief getest bij GGD vandaag) monteer ik hem in mijn dashboard.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten