Ik zoek al een tijd naar een nieuw project want de Slat doet het zo goed dat ik daar behalve doorsmeren vrijwel geen werk aan heb. Ik ververveel me dus kijk ik al een tijdje om me heen. Behalve de financiën (de prijzen van auto's en motoren rijzen echt de pan uit omdat alle rijke patsers hun spaargeld investeren in onze voertuigen ipv er bij de bank kosten over te betalen ((en geef ze eens ongelijk)) heb ik ook ruimtegebrek. Ik kan niet nog een auto stallen. Ik ga dus op zoek naar een karretje maar ik wil geen Bantam. Ten eerste is die te groot om te stallen en ten tweede vind ik hem nogal gewoon :-)
Ik zoek dus een Amerikaanse M3A4 of een Duitse If8. De M3A4 past uiteraard beter bij mijn Jeep maar de IF8 is echt uniek en kan, net zoals Chris dat doet, als buit achter mijn auto.
Foto uit 1945Ik heb het er over met Joop Staman die zelf nog 1 M3A4 heeft en hem daarom niet verkoopt. Hij wenst me succes met mn zoektocht want die karren zijn zeldzaam en duur.
Ik ontdek al snel dat gerestaureerde karren rondom de 3000 euro moeten kosten en ongerestaureerde exemplaren zijn onvindbaar. Marktplaats biedt een oplossing. Daar staat plotseling een Infanteriekar te koop, van het Zwitserse leger maar de Wehrmacht zou ze ook gebruikt hebben. Ik aarzel niet en koop de kar.
Maar hoewel de kar in goede staat is en goed te restaureren, is het niet wat ik zoek. Allereerst is het nagenoeg onmogelijk hem achter een auto te vervoeren en ten tweede vind ik geen enkel bewijs dat deze kar echt door de Wehrmacht is gebruikt. En verder is de houten kar loeizwaar en te groot voor opslag in mijn garage. Gelukkig kan ik hem voor hetzelfde bedrag als ik er voor betaald heb doorverkopen.
Een tijd later ontdek ik op de Belgische Marktplaats een te restaureren IF8 in redelijke staat. Er wordt al flink op geboden maar ik wil hem gewoon hebben! Uiteindelijk ga ik 300 euro boven het hoogste bod zitten en krijg mail van een vriendelijke Belgische handelaar dat hij akkoord is. Midden in de Belgische Covid lockdown rijd ik op zaterdagochtend van Friesland naar bijna Calais om de kar te halen. Hoewel België volledig op slot zit kan in bij Antwerpen ongehinderd doorrijden (en met mij een complete file auto's. Hoezo lockdown?) en laad na het aftikken van een substantieel bedrag mijn karretje in.
Ik ben er erg blij mee want het is een eerste model en die zijn het meeste waard omdat ze het meest zeldzaam zijn. Die van mij is van 1941 maar mist wel hier en daar wat delen. Daar ben ik niet bang voor want ik heb al gezien dat je op internet replica onderdelen kan kopen.
Daarna wordt het lente en zomer en ga ik lekker rijden met de Jeep. Afgelopen week ben ik nog een lang weekend in Twente geweest om daar 300km te rijden over verharde en onverharde wegen. De Jeep doet het fantastisch. Het enige dat ik hoef te doen is tanken. Ze verbruikt amper olie en start en loopt als een zonnetje.
Nu is de zomer voorbij en wordt het tijd te starten met de kar.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten