zaterdag 13 februari 2021

Een origineel binnenraam

 Het doel is om alle na-oorlogse of replica onderdelen van mijn Slattie langzamerhand te vervangen voor originele onderdelen. Tijdens de restauratie kon ik vaak niet rustig zoeken omdat ik verder moest en had ik vaak ook niet voldoende geld voor origineel. Nu de Jeep klaar is heb ik een groter budget en kan ik wat meer geld uitgeven voor een bepaald onderdeel. En ik heb alle tijd om rustig te zoeken. 

Een van mijn grote ergernissen is het binnenraam van de Jeep. Dat is een Horchkis exemplaar met glas waarin zelfs een Europees goedkeuringsmerk zit. (Oh gruwel!!). Daardoor staat een origineel raam, samen met een originele achterbank, hoog op mijn verlanglijst en zit ik iedere avond op verschillende sites te zoeken.

                                                      Afgrijselijk!

Op enig moment komt op Marktplaats een origineel binnenraam te koop dat volgens de verkoper al sinds 1946 op zolder staat en in zeer goede staat is. Een paar dagen later ga ik met Olaf naar een boerderij in Overijssel waar het raam staat.

 Lang verhaal kort: ik vind het raam in veel te slechte staat en er zit Nederlands glas in maar Olaf koopt het voor de helft van wat de boer er eigenlijk voor wilde hebben omdat er nog een originele ruitenwisser aan vast zit en hij het raam wel op te knappen vindt. Maar zo sta ik nog steeds met lege handen en met een Frans raam. Dat vindt Olaf sneu.

Hij is nogal bekend in het Jeep wereldje omdat hij al 20 jaar carburateurs restaureert voor mensen en dealers over de hele wereld en hij zoekt contact met een bevriende handelaar in Oostenrijk die mij vervolgens mailt dat hij een origineel binnenraam met origineel glas in nieuwstaat heeft liggen. Helaas is het bijrijders raam kapot maar hij heeft nog een stapel NOS glasplaten liggen. Voor een absolute bodemprijs stuurt hij me het binnenraam met nieuw glas. Dat ligt een paar dagen later in mijn garage.


 


Het metalen frame is in perfecte staat en dat is heel bijzonder omdat er altijd water in het onderste framedeel blijft staan. Dat wil er niet uit omdat het rubber van het glas eigenlijk geen rubber is maar gevulcaniseerd katoen. Dat trekt water aan dat er nooit meer uit gaat met als gevolg dat de meeste ongerestaureerde originele binnenframes zo rot als een mispel zijn. 

geen spoor van roest
                                                      Geen spoor van roest
                                                      Preventief in de Rust-O-Leum

Maar het mooiste is het glas: Het bestuurdersraam is in goede staat maar aan de randen vergeeld. Dat vind ik niet erg want dat lijkt origineel. Belangrijker is dat het een origineel merk is. 

                                                      Vergeeld maar origineel.

                                                      Bestuurdersraam



 
Het glas aan de bestuurderskant is van 1951 en het NOS glas aan de andere kant zelfs van 1942. Net zo oud als mijn Slattie. Ook het merk is origineel: Safetyglass van Duplate met de letters PPG: Pennsylvania Paint and Glass. Ik ben heel erg blij!!!!

Maar nu moet het nieuwe glas er nog in. En dat lijkt een hele moeilijke klus want op Youtube ontdek ik filmpjes waar het mis gaat en de glasplaat zelfs breekt. Kaiser laat een filmpje zien waarin ze rubber gebruiken dat op de randen wordt ingesneden omdat het anders te dik is voor in het frame. Hoewel Olaf mij verzekert dat het rubber band van Joe's Mororpool perfect is ben ik eigenwijs en koop bij Staman origineel echt rubber dat in CJ's en M38 Jeeps werd gebruikt. Ook Joop raadt het me af omdat het moeilijk is in het gebruik en er toch nog water in het onderste frame doordringt. Hij raadt me aan het glas er gewoon in te kitten. Ik ben een purist dus ik koop toch het rubber.
Ik verwijder de bovenste rand van het frame wat erg makkelijk gaat omdat het metaal en de bouten zo gaaf zijn. Daarna kan ik zonder veel moeite het gebroken glas verwijderen en beginnen met het rubber. 

Vervelend is dat het rubber niet om het glas blijft zitten maar dat is op te lossen.

 Daarna moet ik het, net zoals in het filmpje van Kaiser Willys, op de hoeken insnijden omdat het anders veel te dik is. En dat is een probleem want als ik het glas vervolgens in het frame duw raakt het rubber op de hoeken los en verschuift. Sterker nog: als ik het raam er iets verder in schuif breekt het rubber op de hoeken omdat het daar door het insnijden erg dun is geworden. Na 2 uren klootviolen stop ik er mee en bestel op internet de rubber tape van JMP. In afwachting van de postbode maak ik het raam kaal, behandel het en spuit het in Mat1 waardoor het als nieuw lijkt. 
Een paar dagen later ligt de tape in de bus en kan ik verder. Nu is het werkelijk een fluitje van een cent: Het rubber is veel dunner dan het echte rubber dat ik gebruikt heb en het heeft een plakrand waardoor je het perfect kan aanbrengen. Op de hoeken is het weliswaar dikker maar dat blijkt geen probleem.


5(!) minuten later zit het nieuwe glas in het frame en kan ik de bovenkant er weer op drukken en de hoekboutjes vast draaien. Nu nog een paar lagen verf, daarna het overtollige rubber wegsnijden en dan kan het raam er in zodra de Jeep weer naar buiten kan. (er ligt namelijk nogal wat sneeuw en het is ver onder nul dus ik wacht nog wel even)  
                                                             Het rubber goed zichtbaar. 

                                            Drogen. 
Maar dit is gelukt en kan weggestreept worden van mijn vervanglijst. Volgende doelwit: een originele achterbank, liefst zonder bandenpompbeugels. 



 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten