Het belangrijkste onderdeel van iedere auto is de rem. Die krijgt veel aandacht omdat de verkoper heeft verteld dat de hoofd remcilinder lekte. Of dat zo is kunnen we niet beoordelen maar ik heb het zekere voor het onzekere genomen en een revisiesetje bij Jeepfan42 gehaald. (bedankt Chris. Ook voor je adviezen)
remcilinder wordt gehoond. (weet niet of ik het goed schrijf ;-)
Als dat klaar is kan de rem er weer op en kunnen de wielen er af om de remtrommels te inspecteren en de remmen te ontluchten. Dat gaat bijna helemaal mis. Met geen mogelijkheid krijg ik de linker wielen van de auto. Ik durf niet met volle kracht te draaien omdat ik bang ben de wielmoeren te vernielen. Het is bizar dat het niet wil omdat alle andere bouten en moeren moeiteloos los gaan. Eerst maar ff WD40 er op. Dat werkt ook niet. Dan krijgen we bezoek van een vriend van AJ die auto restaurateur is. Hij ziet dat het Engels schroefdraad is en dat de wielmoeren de andere kant op draaien.
Hoewel de vriend zijn goede kleren aan heeft zit hij binnen 2 minuten met 2 steeksleutels de remmen af te stellen. Die hulp kunnen we wel gebruiken want de tijd schrijdt voort. (bedankt Louis)
120 jaar auto ervaring aan het sleutelen.
Als de remmen klaar zijn doe ik de volgende klus. Ik stel de uitlaatkleppen en ben apetrots als het lukt. Weer valt op hoe perfect de motor nog is na al die jaren. Het inwendige ziet er allemaal als nieuw uit. (Net als de remmen trouwens)
poppetje met Harlekijnmuts. (tijd om te stoppen?)
Toch kost het allemaal veel tijd en de weersverwachtingen zijn niet goed. Voor het sleutelen niet erg maar proefrijden in een open skelter trekt ons niet erg.
De volgende klus is het aanbrengen van alle pedalen. Als we daarmee willen beginnen ontdekken we het eerste echte serieuze probleem: De auto is getordeerd. Weliswaar een beetje maar toch... Als je de horizontale lijnen van de achterzijde bak en bak bovenzijde dashboard vergelijkt, is de auto aan de linker achterzijde ongeveer anderhalve centimeter hoger dan aan de rechter achterzijde. Hoe dit kan weten we niet. Hij kan gewoon scheef staan op zijn bokjes op een hellend stuk oprit maar in het ergste geval is er ooit een aanrijding geweest. Dat kunnen we ons gezien de verdere staat van de auto niet voorstellen. We besluiten de auto links voor op iets dikkere rubbers te zetten. Anderhalve centimeter is genoeg maar dat heeft gevolgen voor de gaten in de vloer waar de pedalen doorheen moeten. Gelukkig is het het gaspedaal wat de meeste problemen geeft en laat die nou uit een aantal aan elkaar gekoppelde metalen draden bestaan. Toch kost het veel tijd om het gaspedaal goed te laten lopen. Het verplaatsen van de bak heeft trouwens wel als voordeel dat de voet startknop nog beter past. Misschien hoort het wel zo dat de bak niet helemaal recht is.
S' avonds gaan we in het donker naar een ander deel van het eiland. Daar woont iemand met een prachtig opgeknapte Nekaf. Die gaan we bekijken om te ontdekken hoe bepaalde dingen zitten. Als de eigenaar hoort dat ik bij mijn Nekaf een Jerrycan van de Bundeswehr heb ontsteekt hij in grote woede. "geen moffentroep op een Nekaf " roept hij. De volgende dag brengt hij een Jerrycan van de KL langs met de datum 1953. Bedankt Douwe!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten