zondag 13 oktober 2013

Verder zoeken

Zaterdag is het prachtig weer en ik ga verder met zoeken naar de oorzaak van het niet willen starten van de Nekaf.
Ik demonteer de bestuurdersstoel en begin bij het begin: het benzinefilter. Dat is schoon. (waarom is dat trouwens geschilderd? De verf bladdert er in de benzinetank vanzelf af.)
  Ook alle leidingen en verbindingen zijn goed. De benzinekraan is open en goed en alle leidingen naar de benzinepomp en van pomp naar carburateur zijn goed. Ik bel een paar keer met AJ. Hij weet het ook niet en zal er over nadenken. Ik houd er mee op. Ik weet het niet meer. S'avonds belt AJ. Of ik hem morgenmiddag van de boot wil halen. Hij komt helpen en geeft me opdracht de accu's bij te laden.


Zondag is het beestachtig slecht weer. We zetten de Jeep in de garage en kijken naar de motor. AJ kan op het oog niets vinden en laat me de motor starten. Als ik wil stoppen uit angst de accu's leeg te starten roept hij dat ik door moet gaan en plotseling komt de Nekaf tot leven. Uiteindelijk ben ik gewoon veel te voor
zichtig geweest met starten.
Dat is in ieder geval goed nieuws. Maar de motor loopt nog niet goed terwijl het hele brandstofsysteem nu 100% goed is.  Nu moeten we toch ergens anders zoeken. AJ haalt de stroomverdeler uit elkaar om in de gewichtjes te kijken die de voorontsteking regelen.



AJ heeft zijn stroboscooplamp niet bij zich maar op het oog en op het gevoel mankeert er niets aan.
We beginnen nu het gevoel te krijgen dat het toch ergens in het vacuümsysteem zit. Eert kijken we bovenin de carburateur en controleren de vacuümpijpjes die daar lopen vanaf de vacuümpomp en vanaf de stroomverdeler. Alles is open en ziet er goed uit.
Met de REDex meten we het vacuüm bij stationair toerental. Onder de carburateur is het goed.
De vacuümpomp zelf kunnen we niet goed meten omdat we de moer beneden niet los krijgen. Ook is het vreselijk slecht weer en heeft AJ te weinig inzicht in het systeem. (en ik helemaal) Aan het einde van de middag, terwijl het gereedschap door de tuin waait en de regen met bakken uit de hemel komt, ga ik nog een paar keer proefrijden. De motor hapert en stottert en de ruitenwissers doen het niet. Die doen het trouwens wel als ik de hendel van het vacuümsysteem helemaal uit trek en daarmee eigenlijk de auto afsluit voor onder water rijden. Dat is gek! We houden er mee op. AJ gaat zich verdiepen in de tekst van Chris en ik ga een vraag stellen op het Jeepforum.
In ieder geval gaat de Jeep nog niet naar de winterstalling want het is onze eer te na hem daar neer te zetten zo lang ie nog niet goed is.  

Geen opmerkingen:

Een reactie posten