zondag 13 oktober 2013

Donaldson klep.

Na een weekje Engeland pak ik de draad weer op vwb de Nekaf. Ik heb inmiddels via het internet een antenne en de juiste stickers dus ik kan de Jeep helemaal af maken als ik dat wil. Ik heb er echter niet zoveel lol in omdat ie technisch nog steeds niet goed is. Hij loopt slecht. Hij loopt af en toe op 3 poten en hij smoort. Dat doet ie al een tijd en het wordt steeds erger. Ik overleg steeds met AJ en hij blijft ervan overtuigd dat we het moeten zoeken in de brandstoftoevoer. Ook al heeft revisie van de carburateur niet geholpen, het moet daar ergens zitten want het elektrische systeem klopt.
Op een dag breng ik de kap-beugel en de bijrijdersstoel naar de Range Rover garage van Erik in Harlingen om die spullen te laten lassen. In de garage kom ik de oude eigenaar van de Nekaf tegen die Erik daar sinds een paar maanden heeft staan. De man begint, zoals zoveel Nekafliefhebbers, honderduit te vertellen over de Jeep en vertelt en passant over de Donaldson-klep. Dat is een klep boven de brandstofpomp in het vacuümsysteem. Als die klep verstopt zit kan dat leiden tot onregelmatig lopen.
Ik bel, om een paar dingen te verifiëren met Chris (Jeepfan42) en hij stuurt me een heel verhaal op pdf over het vacuümsysteem en de Donaldsonklep. Hij heeft dat ooit uit het Amerikaans vertaald.
Aan de hand van zijn verhaal haal ik de D-klep er af om hem te controleren en schoon te maken.
     De Donaldsonklep zit recht boven de brandstofpomp ingeklemd in een huis tussen 2 zes-kanten moeren.


In de bankschroef van bovenaf gefotografeerd.

















Met 2 steeksleutels van elkaar gehaald. Het deel waar de messing klep in zit heb ik van boven gefotografeerd.














En de messing klep met veer. Er mankeerde helemaal niets aan.









Als ik de klep weer in elkaar zet twijfel ik of ik hem terug zal plaatsen. De brandstofpomp ligt nu helemaal vrij. Ik besluit, omdat het euvel vermoedelijk in het brandstofsysteem zit, de pomp de demonteren en te reviseren. Dat wordt echter een nieuw Blogverhaal.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten