zondag 13 oktober 2013

Revisie van de brandstofpomp. Deel 2.

Nu begin ik tegen problemen aan te lopen. Ik moet de borgring en de messing "valve" uit het huis van het vacuümgedeelte verwijderen en dat ventieltje zit geborgd. Ook de borgring zit helemaal muurvast. In de handleiding staat niet hoe ik die eruit moet krijgen. Het lukt me door van bovenaf een kruiskop door de borgring te steken en met een klein klapje met een hamer kan ik beide dingen er uit tikken.
 De te vervangen borgring en het er vlak naast gelegen ventiel. Beide liggen er naast. De derde, rechts op de foto in het huis, ligt er los in.

Vervolgens moet ik de as en het lager van de rockerarm vervangen.

Rockerarm met verbindingsstuk naar het motorblok. Daar zitten 2 papieren pakkingen die ook moeten worden vervangen. Rechts en links van de rockerarm zijn de losse beugeltjes te zien die ook aan de as van de rockerarm vastzitten en de beide membranen vastklemmen.











Detail van die losse U-vormige beugeltjes.











Gedemonteerde rockerarm met rechts de hamer en links van het as-gat de beugeltjes. Onder de veer die ervoor zorgt dat de arm op de nok blijft drukken.
(Ook zichtbaar: 2 onderdeeltjes van het handpompje. Deze zijn tijdens het demonteren van de rockerarm uit het huis gevallen. )


Volgens de handleiding moet je nu de rockerarm vastzetten met een te dunne pin zodat je de rockerarm een heel klein beetje kan bewegen wanneer je de membranen op gevoel aanbrengt. Pas als de membranen goed zitten moet je de nieuwe as aanbrengen.
Het membraan heeft een dikke veer. Terwijl je het membraan in drukt moet je het heen en weer bewegen om het vast te klemmen tussen de beugeltjes aan de achterzijde van de rockerarm. Dat kost me meer dan 2 uren!!! Ik krijg het niet voor elkaar en bel Chris met de vraag of ik iets fout doe. Hij giechelt dat hij mij al gewaarschuwd had en dat revisie van de brandstofpomp een goed middel is om geduld te oefenen.
Het urenlang proberen en pielen zorgt ervoor dat ik de beugeltjes en hun werking kan doorgronden en uiteindelijk zie ik dat je de hendel van de handpomp in de onderste stand moet zetten om het stangetje van het membraan te plaatsen. Dat staat niet in de handleiding. Als ik dat gedaan heb zit het membraan in 2 minuten vast.
Volgens Chris en volgens de handleiding MAG IK DE ROCKERARM NU ABSOLUUT NIET MEER BEWEGEN anders raakt het membraan weer los.
Nu moet ik de pomp omdraaien om het vacuüm-membraan aan te brengen.
Dat gaat door de andere vorm van het stangetje een flink stuk makkelijker.
Nu moet ik de as van de rockerarm vervangen. Dat moet heel voorzichtig om de membranen op hun plek te houden. Ook moet de rockerarm een bepaalde stand houden omdat de membranen anders verkeerd komen te zitten en de motor van teveel of te weinig brandstof voorzien.

Volgens de handleiding moet ik de te dunne, tijdelijke pin vervangen voor de nieuwe lager en as. Dat wordt een drama!
De onderdelen passen zo verschrikkelijk goed dat er niet een honderdste millimeter vrije ruimte is. De dikke veren aan de membranen en de rockerarm zorgen ervoor dat de rockerarm iets scheef zit omdat de tijdelijke pin wel ruimte heeft. Ik slaag er niet in om met de nieuwe as de tijdelijk pin uit het lager te tikken. Weer ben ik uren bezig en moet steeds, heel voorzichtig om de membranen niet los te laten raken, opnieuw beginnen. Het is inmiddels 23.00 uur en ik ben het helemaal zat. (Chris trouwens ook want ik heb hem voor advies al minstens 4x gebeld.)  
Het ergste is dat ik niet zeker weet of ik alles goed doe. Het is de eerste keer dat ik zo'n klus doe en ik volg de handleiding maar in mijn optiek is dat geen garantie voor de toekomst. Zal het ding het doen als ik hem straks terugzet?

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten