zondag 13 oktober 2013

Revisie van de brandstofpomp. Deel 1

Afgelopen zomer heb ik samen met AJ in een paar uurtjes de carburateur gereviseerd. Dat was een kwestie van oude onderdeeltjes er af en nieuwe er op. Als ik ooit zelfstandig aan een Jeep wil werken (bijvoorbeeld als ik mijn gerestaureerde Nekaf heb ingeruild voor een oorlogs-Willys waar heel veel werk aan zit) dan zal ik nu moeten bewijzen dat ik heb leren sleutelen. Ik besluit door te zetten want ik ben niet helemaal achterlijk en bel weer met Chris. Op zaterdag demonteer ik in een half uurtje de pomp en rijd met het ding naar midden Nederland en haal bij Chris ( www.jeepfan42.nl ) een revisieset. Ik heb de pomp mee zodat Chris precies kan zien welk type pomp ik heb.
De brandstofpomp. (Rechts aan het messing kniestuk aan de voorzijde van de pomp zit de terugslagklep die onderdeel is van het vacuümsysteem. Die heb ik net als de D-klep ook geprobeerd te demonteren omdat ook daar vuil kan zitten. Dat lukte echter niet omdat één of andere militair de messing moer ooit heeft vernield. Ik heb 'm echter wel goed doorgeblazen.)

De set is eersteklas want Chris heeft tot op de honderdste millimeter nauwkeurig alle onderdelen in de VS bij elkaar gezocht. Behalve de set geeft hij mij ook zijn REDex engine meter mee zodat ik de pomp en het vacuümsysteem kan doormeten. Daar ben ik echt blij mee want meten is weten. Chris drukt me op het hart de door hem uit het Amerikaans samengestelde handleiding zeer nauwkeurig te volgen.
Op zondag begin ik, na 4 keer de ingewikkelde Amerikaanse handleiding te hebben gelezen, te sleutelen.
 

  Boven de brandstofkamer, in het midden de body en onder het vacuümdeel. Links aan de body de handpomp en rechts de rockerarm.










De rockerarm waarvan de "hamer"op de nokkenas zit en door de nok max. 3,25mm op en neer wordt bewogen.








Ik begin met het bovenste deel, de brandstofpomp met z'n eigen membraam en 6 ventieltjes ("Valves" in het Amerikaans). Die ventielen hebben een heel ander model dan de oude en zijn volgens Chris aangepast aan de moderne brandstoffen.


Gedemonteerde brandstofdeel met de oude messing ventielen. Het membraam ligt plat op de flens.

Het vacuümgedeelte met verwijderd membraam. De rubber ring waar het stangetje van het membraam doorheen gaat is helemaal kapot. Het huis zit daardoor vol met stroperige dikke olie. Geen wonder dat de ruitenwissers niets doen. Ook het fijne koperen filter zit helemaal verstopt.








twee nieuwe ventieltjes.















Nieuw membraam.










En een nieuw rubber op het brandstofgedeelte.












Eigenlijk is het revideren van het onder- en bovendeel een fluitje van een cent. In een dik uur heb ik alles schoongemaakt en alle te vervangen delen vervangen. Ook de beide membramen zijn vrij makkelijk te verwijderen. Volgens de handleiding moet de je de "rockerarm een beetje heen en weer schudden" zodat de stang van het membraam los laat. Chris heeft me echter gewaarschuwd dat het aanbrengen van de nieuwe membramen een lastige klus is. Maar tot nu toe gaat alles prima.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten