zondag 13 oktober 2013

Revisie van de brandstofpomp. Deel 3.

De volgende avond ga ik niet sporten maar verder met de pomp.
Ik ben nog steeds bezig om heel voorzichtig de as van de rockerarm te vervangen.
Op een gegeven moment duw ik met mijn vingers de arm op zijn plek waarbij de veer los schiet en mijn duim muurvast tussen veer en arm klem komt te zitten. De tranen lopen over mijn wangen en ik zit vast! Ik brul om hulp en gelukkig is mijn lief snel ter plaatse. Zij weet een tang tussen de onderdelen te zetten zodat ik mijn duim weer los kan krijgen. Dat soort dingen is niet goed voor je ego en je zelfvertrouwen.

Na een bak koffie ga ik verder en plotseling lukt het. Met een paar tikken krijg ik de nieuwe as er doorheen.
Maar dan zit de rockerarm muurvast. Dat is volgens de handleiding niet de bedoeling. Bij onderzoek zie ik dat de arm met een nokje klem zit in de body en een uitstekend deeltje waar die nok tegenaan valt zwaar heeft beschadigd. Als ik de arm met veel moeite los krijg breekt dat deeltje af. Ik kan wel janken.
  
Onderin de body zit het afgebroken deel. Dit deel moet de arm tijdens het monteren op z'n plek houden.










Het afgebroken deel vind ik bij toeval terug maar ik heb er niets meer aan.










Nu is het de vraag of mijn pomp nog bruikbaar is. Ik maak mij ernstig ongerust maar Chris vertelt me dat dit nokje enkel van belang is tijdens het monteren van de membranen en tijdens het gebruik geen nut heeft. Het nadeel is nu wel dat ik de rockerarm niet in de juiste stand kan houden tijdens het afmonteren van de membranen en het op de nokkenas plaatsen van de pomp.

Daar vind ik wat op.
 In de bankschroef, met stukjes hout en ijzerdraad krijg ik de arm op z'n plek. Maar nog steeds knaagt de onzekerheid of alles intern wel goed zit. En ik kan niks testen! Volgens de handleiding kan je pas testen als ie op de auto afgemonteerd zit.


Volgens de handleiding moet je het vacuĆ¼mmembraan monteren met hulp van een zelfgemaakt stukje gereedschap. Model en afmetingen daarvan steken erg nauw dus kost het me wat tijd dit beugeltje te maken. Uiteindelijk heb ik de juiste vorm en kan ik het onderste membraan definitief vast zetten. De rockerarm moet daarvoor precies in de juiste stand staan en dat doe ik op de gok met ijzerdraad.




Daarna is de revisie klaar en kan ik de pomp, met 2 nieuwe papieren pakkingen, weer op de auto monteren.

Voor wat betreft de papieren pakkingen nog een tip van Chris: leg papieren pakkingen een nacht voor montage in de lijnolie. Als je ze daarna vastzet moet je ze niet te vast zetten anders knijp je ze alleen maar helemaal plat.

De volgende middag ga ik, onmiddellijk nadat ik van m'n werk kom, bezig om de pomp op de auto te zetten. Ik ben VERSCHRIKKELIJK benieuwd of de pomp het zal doen. De pomp zet ik er op terwijl de rockerarm met ijzerdraad in de juiste stand staat. De nokkenas moet je voor je de pomp plaatst, in de onderste stand zetten. Aan de hand van de handleiding denk ik dat dit centimeters zijn maar uiteindelijk is het verschil tussen onderste en bovenste stand een paar millimeter.
In een kwartier heb ik, zonder enig probleem, de pomp weer op de auto. Daarna moet ik de Donaldson klep weer vastzetten en de vacuĆ¼mleidingen aan hun kniestukken. Dat duurt uren en uren omdat de koperen leidingen volkomen recht op elkaar moeten zitten voor je ze aan kan draaien. Uiteindelijk is het zo verschrikkelijk donker dat ik (vloekend) stop. Morgen maar weer verder.
De volgende dag lukt het me wel om de leidingen vast te maken. Vol verwachting start ik de motor. Die doet het niet! Hij geeft helemaal geen sjoege. Nog niet 1 klein "hoestje". Daar word ik toch wel erg verdrietig van.
Nu wordt het tijd de REDex meter te gebruiken. Ik sluit hem volgens de handleiding aan. Daarna start ik de motor. De druk die de pomp moet geven ligt tussen 4 en 5 Psi. De druk die mijn pomp geeft is 4 Psi. De pomp is goed. Dat betekent dat de revisie geslaagd is en de pomp goed op de nokkenas zit.
Dat is in ieder geval goed nieuws. Maar het is erg vervelend dat de motor niet wil starten.
Ik houd er mee op. Ik ben inmiddels al een paar dagen vele uren bezig. Eerst maar eens wat rust en komend weekend maar verder.

     

Geen opmerkingen:

Een reactie posten