vrijdag 18 oktober 2013

Gevonden!

Vanmiddag wist ik genoeg. Toen ik vanmiddag, terwijl het zonnig en droog was, een stukje ging rijden om een goede bougiekabel op te halen, reed de Nekaf vele malen beter dan de afgelopen weken. En omdat ik tijdens de controle van de bougiekabels op één roest had gezien wist ik het: VOCHT.
De motor loopt stationair vrijwel voortdurend op drie cilinders. Als ik met draaiende motor de kabel van cilinder 1 los draai is er geen verschil. Als ik vervolgens één voor één de andere kabels los draai gaat de motor, zoals verwacht, nog veel slechter lopen. Ik weet genoeg en vervang de kabel. Daarna draait de motor als een zonnetje. Ik maak een hele lange proefrit en hij reageert geweldig.
Eindelijk heb ik de oorzaak gevonden.
Wel gek, en een tip voor de lezer; bij het doormeten van de slechte kabel geeft ie nagenoeg geen weerstand. Hij geeft dezelfde weerstand (0,05) als de kabel die ik er daarna op zet. Ook ziet 'íe er van buiten goed uit. Dat zegt dus allemaal niks. Het enige zichtbare is dat de oranje rubbers aan de spiraalveertjes niet helemaal goed zijn aan één kant.
Hoe het ook zij, hij doet het weer. Nu weer verder met restaureren.
 

1 opmerking: