zaterdag 3 augustus 2013

Rijden en restaureren

Het blijft on-Nederlands mooi weer dus maak ik iedere dag een rit. Tussendoor ben ik aan het schuren en spuiten omdat ik eindelijk buiten kan werken en de garage dan een klein beetje stofvrij blijft.
Ik heb al een paar flinke buien op de Nekaf gehad waarbij vooral het deel tussen raam en motorkap het zwaar te verduren heeft omdat precies dat deel de meeste water van de gevel krijgt als het regent. Mijn carport is namelijk niet een echte carport en maar een meter of twee lang. Rondom de accubak begint het dan ook al een beetje te roesten.
Ik schuur het hele deel eerst met grof schuurpapier met de hand en maak het glad met de schuurmachine. Dat werkt het beste. Ik maak de auto niet meer helemaal kaal. Het eindresultaat blijft net zo mooi als ik het "gewoon" glad schuur ipv kaal. Onder het schuren kom ik de tekst "24 V" tegen boven het contact van het acculaadpunt aan de zijkant. Dat is prachtig want nu weet ik zeker waar de tekst origineel stond.  
Na 5 lagen groene verf kan ik proberen met de sjablonen de tekst aan te brengen.
De eerste poging met een klein penseeltje gaat helemaal fout. Ik veeg de witte verf weg en breng nog een laag groen aan.
Daarna ga ik een uurtje oefenen op oude stukken metaal. Na verloop van tijd weet ik hoe het moet:
Gebruik een penseel met korte borstelhartjes en zo weinig mogelijk zeer dikke verf. Het is beter 3x op dezelfde plek met weinig verf te tamponeren dan 1x teveel verf te gebruiken die uitloopt.
Het resultaat is zo mooi dat ik ook de tekst boven de voorwielen aanbreng.

 
 Precies zoals het origineel.













Verf is zoveel mooier dan stickers!










De volgende dag ga ik eindelijk naar mijn maat Doede. Na een bak koffie maken we een rit van meer dan 100km door het (zomers) prachtige landschap van Noord Friesland. We komen op plekken waar ik geen weet van had. Geweldig. Op de terugweg krijg ik de lang beloofde brandblusser.Geweldig!

Hij is zelfs nog helemaal vol. Voor zo'n klein apparaat is ie erg zwaar. Het zegel ontbreekt dus voor de veiligheid heb ik daar een Tie-ripje omheen gedaan.
Langzamerhand wordt de Nekaf steeds mooier.

De matte verf is kwetsbaar maar ik vind het veel mooier dan lak.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten