zaterdag 31 augustus 2013

Revisie van de carburateur

Op Marktplaats koop ik bij Wilco van "Nekaf on line" een revisieset voor de carburateur. (49,00 eu) Dat zijn dus de kosten niet. Ik krijg een doosje toegestuurd dat boordevol onderdeeltjes zit. Gelukkig zit er ook een tekening in van een opengewerkte Nekaf carburateur. Op die tekening staan nog een paar aandachtspunten.
Zittend in de zon gaan we aan de slag. De carburateur blijkt in veel meer delen uit elkaar te halen zijn dan we in eerste instantie dachten. Al snel ligt de tafel vol onderdeeltjes en pakkinkjes.
 

Het moet gezegd, de onderdelen van Nekaf on line zijn prima en passen goed. Eigenlijk is de hele revisie vrij simpel en een kwestie van oude deeltjes verwijderen en vervangen voor nieuwe. Het moeilijkste is nog om al die kleine dingetjes niet kwijt te raken.
Terwijl we de onderdelen aan het vervangen zijn komen we op plaatsen waar we nog niet eerder zijn geweest en die helemaal vol bagger zitten. Dat moet troep van jaren zijn.


                                   Helemaal vol met troep.










Na 2 uurtjes fröbelen kan ik de carburateur weer monteren. Dat gaat makkelijk want ik ben getraind. Toch schiet ik uit en raak met mijn duim het laatste eindje van de gaskabel. Die schiet onder mijn nagel en de tranen lopen over mijn wangen van de pijn. De dagen daarna zit ik iedere avond met mijn duim in de soda.
Maar goed. De carburateur zit weer op zijn plek en we zijn benieuwd of de auto start en of het onregelmatige gebrobbel over is.
De motor start onmiddellijk. Dat is een zorg minder. Alle onderdelen zitten dus op hun plek. We maken een lange proefrit en stellen de motor zo goed mogelijk af. Het inhouden van de auto is voor een groot deel over maar de motor loopt nog steeds niet goed.  
Toch is de revisie goed geweest want de Nekaf accelereert zoals ie nog nooit gedaan heeft en reageert veel beter op het gas. De hele auto is een stuk feller geworden.
Als we thuiskomen gaan we nog een uurtje zitten denken en komen langzaam tot de conclusie dat de brandstofpomp niet goed is. Dat wordt bevestigd door de handleiding. Inhouden bij gasgeven ligt aan de carburateur (vervang de carburateur) of aan de brandstofpomp (vervang de brandstofpomp) Komt er wel genoeg benzine in de carburateur? Geeft de pomp wel voldoende druk? In ieder geval doet de handpomp het niet.
De volgende dag contacteer ik Chris van www.jeepfan42.nl. Hij heeft er veel verstand van. Hij geeft aan de boel eerst maar eens door te meten en is bereid mijn zijn meter te lenen. Het is me echter te ver weg om even 2x heen en weer te rijden. Ik houd zijn aanbod in mijn achterhoofd. Volgende maand of zo kijk ik die pomp na.
Nu eerst mijn duim rust geven.
   











2 opmerkingen:

  1. goedendag

    ik zoek iemand die bij mijn jeep een nieuwe pakkingset kan monteren. Het is een kaiserjeep van 1966. hij lekt ontzettend veel benzine langs de carberateur. en wil daarom niet aanslaan.

    grtn Peter
    06-33733737

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Onder andere Bram van Buuren, de Jeepspecialist, kan dat. Maar zelf kan je het ook en dat scheelt je veel geld. De carburateur zit met 2 bouten aan de motor vast. Die heb je er echt in 10 minuten af omdat je overal goed bij kan. De carburateur zelf haal je ook met gemak uit elkaar en dan is het een kwestie van nieuwe onderdeeltjes en een paar pakkingen monteren.

    BeantwoordenVerwijderen