zondag 11 augustus 2013

Een stotterende motor

Een tijd geleden hebben AJ en ik afgesproken om een paar dagen te sleutelen aan de stuurinrichting van de Nekaf. Zoals ik al een paar keer heb gezegd stuurt de Nekaf zwaar. Daarnaast heb ik bij lage snelheden heel af en toe last van shimmyen. Dat gebeurt dan niet tijdens het terrein-rijden maar wanneer ik over slechte klinkerwegen rijd. Donderdagavond haal ik AJ met de Nekaf op. Het valt hem gelijk op dat de motor sputtert als ik na het schakelen gas geef of als ik gas geef tijdens het rijden. Mij was het ook al opgevallen maar omdat het euvel zo geleidelijk was ontstaan had ik er geen aandacht aan besteed. Per slot van rekening loopt de Jeep stationair prachtig en start ie prima. AJ had echter gelijk toen ie zei dat we daar naar moesten kijken. Omdat het toch al einde van de middag was besloten we niet te beginnen met de stuurinrichting maar met de motor en te kiezen voor de meest waarschijnlijke oorzaak: een verkeerde lucht-brandstofverhouding.
In vijf minuten had ik de carburateur van de motor af. De Nekaf is qua bereikbaarheid van de motor een perfecte auto.
Tot onze verbazing zat er vies stof onder in de vlotterkamer. Dat is vreemd omdat we het ding vorig jaar helemaal schoongemaakt hebben. Omdat we toch bezig waren besloten we de carburateur helemaal open te maken. Toen ik de deksel verwijderde van iets waarvan we denken dat het de acceleratie-kamer is, viel uit de deksel daarvan een sproeier op de grond. Die vond ik gelukkig heel snel terug. Wat ik niet wist was dat die sproeier vast wordt gehouden met een staafje van 1 cm lang en 1 mm dik. Dat staafje lag dus ook ergens op de grond. Wist ik veel.
Na het schoonmaken van alle onderdelen monteerden we, omstreeks 22.00 uur, de carburateur weer op de auto. Daarna kreeg ik hem echter met geen mogelijkheid aan de praat dus begonnen we langzaam te vermoeden dat we nog een onderdeel misten. Na enig zoeken op de plek waar ook de sproeier had gelegen vonden we het staafje. Om 23.00 uur hadden we de carburateur weer gedemonteerd, het staafje er in gezet en weer op de auto geplaatst. Een record! Oh ja, hij startte gelijk.
   

Acceleratie kamer met membraan en sproeier. (staafje lag toen nog op de grond)









Om het verhaal af te maken: het schoonmaken van de carburateur hielp niet de storing op te lossen.
AJ blijft nadenken over de oorzaak van het inhouden maar alle experts zijn het eens: als de bougies goed zijn (ja) de ontsteking goed (ja) de bougiekabels goed (waarschijnlijk wel) en de kleppen allemaal goed staan (ja) dan moet het de carburateur zijn. De volgende dag experimenteren  we langdurig met de mengselschroef. Het is opvallend dat ik die wel 6 of 7 slagen kan draaien zonder dat er iets gebeurt. De garagehouder die we raadplegen is gespecialiseerd in oude Landrovers en heeft ook een Nekaf. Hij zegt dat de carburateur na al die jaren andere specificaties heeft qua lucht-brandstofmengsel dan een nieuwe. Na heel lang experimenteren wordt het sputteren iets minder maar het gaat niet weg. Wel zijn we er achter dat verschillende carburateurdelen, waaronder de accelaratiesproeier, sporen van slijtage vertonen. We spreken af dat ik binnenkort een revisie-setje koop en monteer. Wordt vervolgd.
  Nu wordt het tijd met de stuurinrichting bezig te gaan.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten