zondag 19 augustus 2012

De grote verhuizing

Dag 1. Om half 10 staan we met opgestroopte mouwen bij de verkoper. Die heeft al wat voorbereidend werk gedaan. Een paar tellen later staat als een soort reuzenskelter het chassis buiten.


Daarna tillen we met 4 man de bak naar buiten en leggen hem los op het onderstel zodat we de rest van de bouwdoos in de bak kunnen vervoeren.


Na een uurtje hebben we een complete uitdragerij inclusief 4 spatborden (2 originele en 2 polyester replica's) in de bak en binden we hem voor (niet achter want we moeten een duin af) de dikke BMW van AJ. Om hem met de neus in de juiste richting te krijgen moeten we hem voor- en achteruit duwen. Dan merk je dat dit kleine autootje toch meer dan 1200 kilo weegt en geen stuurbekrachtiging heeft.

























Na een kwartiertje hebben we het oude beestje onder de carport bij zwager en leggen we het volledige bouwpakket in de garage. Dozen vol onderdelen en boterhamzakjes meet schroeven en moeren stapelen we in alle hoeken. Volgens mij hebben we een hele goede koop gedaan omdat we overal splinternieuwe onderdelen tegenkomen.  Van stickers en pakkingsets tot nieuwe bekleding voor de stoelen en pedaalrubbers. Het lijkt er op dat de Nekaf helemaal compleet is.  



Puntgave motorkap.

AJ wil geen tijd verliezen, loopt een paar keer om de auto heen en besluit dat we maar eens moeten proberen de motor aan de praat te krijgen. En omdat we overal goed bij kunnen en tijd zat hebben gaan we eerst maar eens alle motoronderdelen inspecteren en afstellen. Bij het verwijderen van de bougies lopen we tegen het eerste probleem aan. De bougiekabels zitten op de bougies geschroefd een willen niet los. Misschien is er een trucje voor. Ik zoek in de 800 pagina's handleiding en vind de paragraaf: "Wat te doen als de bougiekabels niet los willen?"  ECHT WAAR! het staat er letterlijk. Kennelijk zijn wij niet de eersten die tegen dat probleem aan lopen en hadden de monteurs er 50 jaar geleden ook al last van. 

  

De bougies zien er niet slecht uit. Daarna halen we het kleppendeksel er af om de inlaatkleppen te controleren. Dat ziet er niet slecht uit. In een paar kleppen zit teveel speling en die stellen we af met behulp van de afstelgegevens uit de monteurshandleiding. Het is verschrikkelijk handig dat we de motorkap en de spatborden er af hebben want we kunnen overal perfect bij. Dat is niet het enige. Alle bouten en moeren zitten netjes vast en gaan zonder moeite los. So far, so good. Het gaat van een leien dakje.



Het scheelt dat ik mij als complete leek heb ingelezen in de werking van de verbrandingsmotor door het ANWB boek te lezen. Ik snap nu wat ik onder leiding van de expert aan het doen ben. En de NEKAF is een perfect oefenmodel om je beginnende vaardigheden op te oefenen. Nu eerst maar ff lunchen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten