maandag 20 augustus 2012

Bloody hot

Op de heetste dag van het jaar beginnen we om 9 uur te sleutelen. We zijn verschrikkelijk nieuwsgierig of we de motor aan de praat krijgen. Omdat de benzinetank er nog niet in zit halen we bij de pomp een jerrycan benzine en sluiten een los in een doos liggen leiding aan op de brandstof pomp.

Daarna plaatsen we de beide accu's in de accubak. Gek trouwens dat die bak helemaal gaaf is terwijl de accubak deksel zo rot als een mispel is.



Nu gaan we de startmotor checken waar we op het eerste probleem stuiten. Hij doet het niet. Bij doormeting blijkt er wel stroom in het startrelais te gaan maar er niet uit. Dat klopt want het ding is aan de binnenkant helemaal zwart en de startknop is zo los afgesteld dat het relais geen contact kan maken. Na schoon maken en opdraaien van de stelschroef kunnen we hem testen. Het voetpedaal van opzij met de hand indrukken gaat zwaar maar wil wel. De startmotor werkt!!!!



     Het startmoment komt nu dichtbij. We draaien een brandstofleiding los en controleren of de brandstofpomp werkt. Uiteraard doet die het ook.

Dan moeten we nog iets doen aan de koeling. dat is belangrijk want het is inmiddels ruim 30 graden en we staan in de volle zon te werken. De bak van de Nekaf kunnen we al bijna niet meer aanraken van de hitte.
Dik 4 liter water gaat er in de radiateur. We doen eerst maar gewoon water want we weten niet of ie goed is. Dat blijkt een goed idee want voor het eerst vinden we iets dat niet goed is. De radiateur lekt. Een beetje maar genoeg om hem niet goed te keuren. Proefdraaien gaat maar als ie over een paar weken naar de vaste wal verhuist is dat één van de eerste dingen die ik moet laten repareren.

Dan, na de lunch en na montage van een spiksplinternieuwe knalpot het grote moment. Met mijn ene hand druk ik op het startpedaal en met mijn andere hand probeer ik het emotionele moment vast te leggen. Dat lukt en na jaren komt de Nekaf zonder enig probleem tot leven.

Hieronder een stukje film van de draaiende motor. Het eerste filmpje blijft in mijn eigen "archief" Niemand hoeft te zien hoe volwassen mannen elkaar huilend in de armen vallen :-)


Na de eerste testen zetten we de Jeep op blokken en testen de aandrijving door de auto in de versnelling te zetten. Zonder koppeling gaat dat niet helemaal zonder slag of stoot maar na enig tandenpoetsen blijkt de aandrijving ook te werken.
Tijd om te stoppen. Ik moet een boot halen.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten