maandag 27 februari 2023

Klaar!!!! (en weer een nieuw project :-)

 De kar moet af want er komt een nieuw project aan. Daarover later (en de komende jaren) meer. 

Zodra mijn knie stabiel is en ik zonder krukken kan manoeuvreren duik ik weer de garage in. Met flink wat vet en een paar klappen van de moker zitten beide assen op hun plek. Tussen de assen en het frame plaats ik de originele schokdempers met hun nieuwe pinnen, ringen en splitpennen. Met hulp van een hefboom van een halve meter slaag ik er in om met dop #36 de beide enorme as-moeren op hun plek te draaien. De moeren worden daarna met borgringen waarvan de flappen worden omgebogen, vast gezet. Dit is hetzelfde systeem als in de assen van de Willys.



  

 

 

 

 

 

 

 

 

 



 

 

 

 

 

 

 

 

 


 Daarna kunnen de wielen weer gemonteerd. Daarvoor gebruik ik de originele borgringen en wielmoeren. Op verschillende borgringen vind ik originele verf die perfect overeen komt met de verf die ik zelf heb gebruikt. 


 

 







De lagers in de assen zijn werkelijk in nieuwstaat. Als ik de wielen draai komen ze tot stilstand met het zwaarste deel, de ventielen, beneden. Let wel, aan de lagers heb ik niets gedaan behalve nieuw vet. 







Ik vervang de olienippels tijdelijk voor een Amerikaans exemplaar zodat mijn vetspuit er op past en pomp beide as-huizen vol vet. Daarmee kan het geheel weer een eeuw mee. De onderzijde is klaar en de oude dame mag op haar splinternieuwe banden staan!


De rest van de kar ontvet ik ook. Daarna breng ik nog 2 lagen matte RAL 7028 aan. Maar omdat er geen lak in de verf zit krast het al als ik er boos naar kijk. Dat ga ik oplossen. Maar eerst breng ik de belettering aan. Ik heb er heel erg lang over nagedacht en ontelbaar veel foto's bekeken en op basis daarvan besluit ik om geen camouflage aan te brengen. Ik vind Dunkelgelb, dat tzt een mooi patina krijgt, voldoende voor het karakter van de kar. Omdat de If8 is achtergelaten in Belgisch Limburg waar in 1944 de beroemde Panzer Lehrdivisie vocht, besluit ik om het divisie embleem van die eenheid aan te brengen. Die print ik van een afbeelding die ik via Google vind en snijd hem daarna uit in een restje sjabloon van de Jeep. Dat kost een paar uurtjes maar dan heb je ook wat.

De sjabloonletters en cijfers voorzie ik daarna van verf door ouderwets te tamponneren. Dan loopt er, als het goed is, geen verf onder de sjabloon. 

Ik monteer de korte trekhaak aan de voorzijde en werk de laatste lelijke plekjes bij. Daarna breng ik twee lagen 2K (2 componenten) matte lak aan. Volgens Olaf geeft dit een keiharde beschermlaag. 

En dan is het zo ver. Twee jaar na de aankoop in België is mijn Infanteriekarren If8 Fertig!!

Van: 

naar:



Staatsieportret:



 Dank voor het lezen. En dan nu: Een Harley Davidson WLA van 1944.

Maar daarover meer in de volgende hoofdstukken.



 

 

 



Geen opmerkingen:

Een reactie posten