Ik heb me wel eens afgevraagd waarom ik zo lang doe over het karretje. En waarom ik in 2022 zo weinig in de jeep gereden heb. Ik loop nu, januari 23, weer met krukken omdat ik vorige week geopereerd ben aan mijn rechter knie. Ook daar zit nu een halve prothese in. Ik hoop dat ik de rest van mijn leven niet weer onder het mes hoef, want dat stomme revalideren kost veel te veel tijd.
Omdat ik aan krukken en bank gekluisterd ben heb ik tijd om bijvoorbeeld de computer eens flink schoon te maken en te resetten. Dan lees je dus oude mail terug.
Jeetjemina, wat hebben wij een druk jaar achter de rug: een nieuwe badkamer, een houtkachel met rookkanaal, zonnepanelen, nieuwe auto's, een februari storm die mijn tuinhuis total loss gewaaid heeft. In maart een nieuwe knie met revalidatie in maart en april. Daarna 2x vakantie en na de grote vakantie alle beschikbare tijd die ik had besteed aan de bouw van een nieuw tuinhuis. En dat met een volledige 40-urige baan. Geen wonder dat ik in december griep had en bekaf uitkeek naar mijn volgende knie operatie omdat ik dan eindelijk in de rust kwam.
Maar genoeg over mij (al is het over een paar jaar best leuk om zoiets weer terug te lezen) en over naar mijn If8 die al die maanden rustig op haar werkbankje ligt te wachten tot de volgende klus.
Ik ben op zoek geweest naar beugeltjes om de bak mee aan het buizenframe te monteren. Er zitten in totaal zes op de kar waarvan ik er bij de demontage drie heb weten te redden. Ik moet dus drie nieuwe hebben in exact dezelfde maat. Ik heb er stad en land voor afgereden, verschillende op het internet gekocht en zelfs contact gezocht met een vent in Duitsland die ze op Ebay aanbood maar nergens kon ik de juiste maat vinden. (Ook die van Ebay waren veel te groot zag ik toen de man de maten door gaf.) Uiteindelijk heb ik te grote beugels gekocht bij mijn vrienden van Van Smeden en die met flex, vijl en boormachine op maat gemaakt.
En na een avondje boren en schroeven zag het geheel er eigenlijk best goed uit.
Alleen jammer dat ik nergens de juiste vorm platkopschroeven kan vinden. Tegenwoordig zijn alle koppen hoekig terwijl ik schroeven moet gebruiken waarvan de kop rond is. Maar goed, met een paar lagen gele camouflageverf zie je dat ook niet meer.
Ik krijg iedere avond van Ebay alle nieuwe advertenties met het onderwerp "If8" om te kijken of daar iets tussen zit dat ik nodig heb en eindelijk vind ik daar de halfronde trekstang voor een redelijke prijs. Te koop in Duitsland ipv Oekraine, Polen of Letland dus redelijk betrouwbaar en betaalbaar qua verzendkosten. Een week later heb ik het trekstangetje binnen.
(Gezellig op de motorkap van de Jeep. Allebei 81 jaar oud)Nu de beugels gemonteerd zijn kan ik beginnen met de montage van schokdempers en assen. Ik zet alles vast met mijn zelfgemaakte pinnen. Dat valt nog niet mee. Ik moet bij de montage alles invetten en na een half uur zit ik tot mijn oksels onder het vet en glibbert al mijn gereedschap door de garage. De montage van de ingevette delen gaat namelijk nogal moeizaam omdat het een beetje te goed past. Het kost me met een moker bijna twee uren om 1 as voorzichtig op zijn plaats te slaan. Dat moet voorzichtig om het schroefdraad niet te vernielen.
Na twee uren ben ik het zat. Dat komt mooi uit want ook mijn lief en mijn jongste zoon zijn het gedaver van de moker helemaal zat. Ik houd er mee op. Ik weet nu dat het past.
Tzt nog een paar klappen en dan zit de as op zijn plek. Daarna de borgring en de enorme moer en dan is de rechterkant klaar. Maar eerst verder revalideren.
Overigens ben ik me, zittend op de bank met mijn krukken naast me, al aan het verdiepen in het volgende project. Ik neig toch naar een HD WLA of WLC. Ten eerste omdat het een hele mooie fiets is, ten tweede omdat het een zware motor is (750cc itt de meest voorkomende Duitse fietsen die bijna allemaal 350cc zijn en meestal tweetakt) en ten derde omdat de onderdelen goed verkrijgbaar zijn. Helaas is de hele wereld op zoek naar een betaalbare, roestige project-motor dus dat zal nog wel even zoeken worden.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten