Ik heb een nieuwe knie! De afgelopen zes weken heb ik gerevalideerd. Eerst op de bank, daarna met 2 krukken, toen met 1 en nu steeds vaker zonder. En al die tijd hebben mijn hobby's natuurlijk stil gestaan.
Ik had wat voorbereidingen gedaan omdat ik er rekening mee hield dat Feike zou bellen om het frame te lassen. Zo was ik vlak voor de operatie al in Leeuwarden bij Leo Schuil geweest om de maten van de trekbeugel op te meten aan de hand van een paar originele karretjes.
En ik kon het niet laten om een foto te maken van een zandkleurig karretje waar zelfs nog een stukje tekst op staat.
Ook heb ik banden en binnenbanden op de kop getikt. Die binnenbanden waren een nog groter probleem dan de buitenbanden die ik in de juiste maat uit Polen heb gehaald via Ebay. Uiteindelijk kwam ik voor de binnenbanden terecht bij de Fa. Voskamp Hall, ergens in het vriendelijke oosten des lands waar ze rijtuigen verkopen. De eigenaar had niet de banden die ik nodig heb maar "zou gaan bellen met zijn Poolse leverancier en dan een paar setjes kopen."
Een paar weken later was ik al bijna vergeten dat ik ze had gebeld toen de man mij belde en vertelde dat hij de banden binnen had gekregen. Kijk, dat is service met een hoofdletter. Voskamp Hall, een fantastisch adres!
Een paar weken na de operatie, ik mocht net weer zelf auto rijden, belde Feike met de mededeling dat de schuur leeg was en hij tijd had voor laswerk aan mijn kar. Eerst liep hij een paar keer om het frame heen en wees me op zwakke plekken die ik zelf nog niet had gezien. Samen onderzochten we de tekeningen die ik had gemaakt en de usb stick vol foto's met voorbeelden. "lijkt me geen probleem": bromde hij in zijn baard.
Een dag later belt hij op. Hij is niet tevreden met de aangeleverde reserve onderdelen omdat ze niet volledig de juiste maat hebben. Dat kan hij beter zegt hij. Ook heeft hij ontdekt dat de bak die in het frame hoort rechthoekig is. Hij vraagt me om die bak zorgvuldig op te meten inclusief de maat van het gefelste randje want die bak kan hij zelf ook maken. Wat is het toch geweldig om contact te hebben met zo'n precieze man. Niet voor niets heeft hij het laswerk van de spullen in het oorlogsmuseum in Soesterberg gedaan.
Oh ja, van de Duitse handelaar heb ik afscheid genomen. Na een half jaar bijna wekelijks mailen ben ik het zat: hij belooft steeds spullen te leveren maar laat daarna niks van zich horen. Ik snap zulke mensen niet. Zeg dan gewoon dat je niet kan of wil leveren. Dat betekent wel dat Feike 1 ding niet kan doen, maar de beugeltjes aan de voorzijde van het frame kunnen altijd nog een andere keer gelast.
Overigens is dit een laatste model kar.Terwijl de kar bij Feike is ga ik, als het eindelijk mooi weer wordt, verder met de velgen. Ik geef ze hun oude kleur: zandgeel Ral 7028.
Fosco verf werkt fantastisch. Het dekt goed maar is dun genoeg om de details te blijven tonen.
Alleen jammer dat Fosco niet al zijn kleuren RAL nummers geeft. Ik zoek roodbruin Ral 8017 en donkergroen Ral 6007 maar kennelijk zijn dat erg moeilijke kleuren. Ik zoek het hele internet af maar de verf is of uitverkocht, of enkel glimmend te krijgen of in kleine modelbouw minipotjes.
Ik zit een hele avond met een vergrootglas op mijn Ipad foto's van originele karretjes te bekijken en kom tot de conclusie dat de meeste karretjes geen camouflagekleuren hadden. Ik vind weliswaar een foto van een If8 in Frankrijk 1944 met camouflagevlekken maar de meeste originele, ongerestaureerde exemplaren hebben geen groene of roodbruine vlekken of strepen. Ik ga er nog even over nadenken. jammer dat Floris geen enkele sjoege meer geeft op mijn vragen. Hij werkt wel regelmatig zijn If8 Fb pagina bij maar vragen beantwoorden is kennelijk te moeilijk.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten