zondag 30 juni 2019

Afbouwen met hindernissen

De RDW belt! Ze hebben een gaatje in de vakantieagenda. 7 augustus om 08.00 uur mag ik voor de keuring. Dat is een paar dagen na mijn vakantie dus twijfel ik. De dame adviseert me echter nadrukkelijk om die datum te accepteren want de volgende plek is pas eind augustus. Ik zeg dus JA en de druk ligt weer op mijn schouders.
Ze verbindt me nog even door met een technische man die me vertelt dat de achterbank er zeker in moet en dat ook de bekleding in de auto moet zitten desnoods met ductape vast gemaakt. Over de richtingaanwijzers zegt hij dat die verplicht zijn al kan ik daar ontheffing voor vragen gezien het feit dat mijn Jeep geen richtingaanwijzers had. Dat is niet nodig want de lichten werken allemaal.

De lichten wel. De claxon is een ergernis en één van de grootste hindernissen tijdens de restauratie. Qua tijd dan. De toeter is verplicht dus moet ik er aan geloven en moet de hele linker voorzijde los om bij de stuurstang te komen.
Omdat alles nieuw is heb ik dat ik 3 kwartier gefixt. Ze staat er mooi maar droevig bij.





Wat ik al verwacht had klopt: Het gesoldeerde deel van de draad dat vast zit aan de geïsoleerde messing ring rond de stang is los en maakt voortdurend sluiting. Ik was er al bang voor.
Ik besluit om niet zelf meer te solderen maar naar een speciaal metaalbedrijf te gaan. Die kunnen het echter ook niet omdat je voorzichtig moet zijn met het isolatiemateriaal onder de ring. Zij raden een loodgieter aan. Ik weet echter dat die solderen met een vlam en dat is ook te heet. Gelukkig weten de monteurs van garage Esgee in Harlingen raad. Zij hebben beide ervaring met legerjeeps en maken de draad aan de messing ring vast met een dikke krimpkous die versterkt is met hars. Ik kijk ondertussen de stuurbuis na en ontdek (maanden te laat) dat die ter hoogte van de messing ring verbogen is aan een rand. Daardoor raakt die rand de las. Had ik dat maar eerder gezien. In ieder geval is het probleem nu opgelost. Maar waar ik 3 kwartier nodig had om de Jeep te demonteren, kost het me 2,5 uur om alles weer te monteren. In ieder geval komt de toeter door de keuring.

Nu moet de motorkap er op. Maar voor ik de motorkap er op zet moet eerst het raam er op. De kap moet namelijk tegen het raam kunnen leunen. Ik heb alle raamspullen al een tijd in huis en in 1 avond zit het raam er op. Als nieuw. Het NOS M201 binnenraam past als een handschoen en belangrijker: er mankeert niks aan de rubbers.

afgeplakt met schilderstape


het begint een Jeep te worden

Ik doe wat pas- en meetwerk met de motorkap. In je eentje is dat best pittig als je de verf wil sparen. Op een gegeven moment geef ik de kap een  zwieper omhoog waardoor met een donderende klap een TL buis breekt met als gevolg dat de motor vol scherven komt te zitten en ik wat woorden van liefde en berouw uitspreek.

Scherven
Tijd om te stoppen.
Een paar dagen later pak ik de klus weer op. Dit keer voorzichtiger. Als ik de kap zo goed mogelijk tegen de gaten in het schutbord leg zie ik dat de kap maar liefst anderhalve centimeter scheef naar rechts zit. De originele gaten zijn ooit scheef geboord.


Ik wist dat bij de meeste Jeeps de kap schots en scheef in de fabriek werd gemonteerd maar dit is wel erg. Het gevolg is dat de kap aan de voorzijde bij de grill 4 centimeter scheef zit en alleen dicht wil als ik geweld gebruik.

4 centimeter
Bij het schutbord kan ik links een hele vinger langs de kap in de motor schuiven terwijl hij rechts strak tegen het schutbord ligt. Ik besluit nieuwe gaten in het scharnier van de kap te boren, geen anderhalf maar 2 centimeter naar rechts. Het resultaat is wonderbaarlijk: de kap sluit prachtig en het midden van de motorkap zit precies in het midden van de grill. Nu kan ik hem voorzien van massastrips, rubber blokken, haken en paardenhaar langs de airdeflector. (mijn kap is origineel want de gaatjes voor het ijzerdraad van het paardenhaar zitten nog in de metalen air deflector) 









Als ik savonds vol trots nog even naar de oude dame sta te kijken komt mijn lief ook even bij me staan. Met Friese nuchterheid zegt ze: "Wat staat dat ene wiel raar scheef"

En inderdaad, dat was me ook al opgevallen. Het linker wiel had na mijn ingreep met zelfgemaakte shimms in april vorig jaar (zie blog dd 1 april 2018) een mooie stand maar op een of ander manier is die stand gewijzigd. Misschien door de proefritten die ik maak.
Het zit mij niet lekker en ik app John, de monteur van Staman.

(Nu ff een intermezzo: wat ik pas sinds kort weet is dat John dezelfde is als Johnny's Jeep repair die elk kwartaal in het KTR blad adverteert. 


De echte vakman dus! Ik weet nu ook waar ik tzt mijn motor laat reviseren) 

Zoals altijd krijg ik per omgaand antwoord maar als ik hem vertel hoe ik vorig jaar het probleem heb opgelost is hij zeer duidelijk: DAT MAG NIET! Streng verboden, levensgevaarlijk en de jeep wordt ervoor afgekeurd. Dat is een duidelijk verhaal. Lekker kort ook. John zegt echter ook dat de stand van het wiel waarschijnlijk veranderd is omdat de auto nu zijn volle gewicht heeft bereikt dus als ik de shimms weer verwijder zal het probleem waarschijnlijk opgelost zijn. Dat is slikken want dat is 2 avonden werk en ik ga over 10 dagen op vakantie en moet nog veel doen.
Hoewel ik 100% vertrouwen heb in John moet ik er toch nog even over nadenken. Eerst maar even wat anders.
Bij Staman haal ik weer voor een kapitaal aan spullen: bekleding, canvas kap, top bow en achterbank. Alles voor de keuring.

Als ik thuis een stukje ga rijden, het is tenslotte prachtig weer, ontdek ik weer een probleem. De oliedrukmeter lekt. Minimaal maar toch. Erger is nog dat de hele zwarte meterplaat naar achteren is geschoven.

Ik app weer met John. (die heeft een engelen geduld). Hij denkt dat er teveel spanning op de leiding staat en dat ik de moertjes van de meter te hard heb aangedraaid. Dat laatste klopt. Dat heb ik gedaan omdat het dashboard door de aanrijding ooit niet helemaal recht is. Dat moet ik dus ook nog oplossen. 

Dat lukt tijdens het weekend niet. Het is 30 graden en de auto is te heet om beet te pakken, laat staan om er in te liggen. Dat geeft niks want ik heb genoeg andere klusjes. Bijvoorbeeld het boren van 6 (!) gaten voor de spiegel. Ik heb een originele MA spiegel die ik tussen de bedrijven door schuur en opnieuw spuit.


Ook pas ik de bank, monteer de bumper, boor de gaten voor de passagiersstoel en breng de verstevigingsstukken in de achterwand aan. Zo kom ik de prachtige dag, de eerste dag dat ik in korte broek buiten kan sleutelen, wel door.


Zondag is het frisser en omdat er komende dagen regen wordt verwacht besluit ik de Jeep van binnen en buiten met de kwast te schilderen. Dat is mee aangeraden door het lasbedrijf toen ik de body liet impregneren. Met de spuit kom je niet in de lasnaden. Met de kwast kan je elke naad volsmeren met verf. En ik weet uit ervaring dat wanneer je de auto daarna 2 of 3 keer spuit het resultaat prachtig is.

S'avonds ga ik weer een flink stuk rijden. Ik begin echter last te krijgen van de scheve stand van de auto. Ik durf niet met redelijke snelheid bochten naar links te maken, bang dat ie omvalt. Ik baal daar echt van en stuur John een paar foto's. Hij belt gelijk en vraagt om meer foto's. We komen er achter dat de linker voorste bladveer een rare stand heeft. Er zit geen banaanvorm in maar overdreven gezien staat hij naar beneden gericht. Als ik op verzoek van John test of de U shackles bewegen blijkt dat de voorste muurvast zitten. Dat herinner ik mij. Toen ik die aanbracht had ik giga moeite met links voor. Ik merkte toen al dat ie vast zat maar wist niet dat dat zo erg was. John denkt dat dit de oorzaak zou kunnen zijn, tezamen met te zachte bladveren. Als ik de auto linksvoor optil heeft dat als resultaat dat de hele auto recht komt te staan, ook de hangende achterzijde.

Ik kan niet anders: de komende dagen moet het linker wiel er af, moeten de shimms uit het fuseehuis en moeten de shackles los en misschien wel een bladveer vervangen. Ik stel mezelf een deathline: als ik die hele klus komend weekend niet klaar heb stel ik de keuring uit.

Wordt vervolgd.     

Geen opmerkingen:

Een reactie posten