zondag 11 maart 2018

Bladveren deel 2 en verf spuiten

Als ik tijd heb ga ik aan de slag met de verfspuit. De professionele spuit is nieuw voor mij omdat ik de hele Nekaf gedaan heb met mijn bouwmodellen hobbyspuitje van Revell en het bijbehorende mini compressortje. Achteraf gezien is het een godswonder dat die compressor het gehouden heeft in 2015 want ik had 'm soms de hele middag zonder pauze aan staan op 2,5 bar. Conclusie: een Revell compressor is topkwaliteit.
Nu denk ik groter en heb een echte grote spuit met een reservoir van een halve liter. Uit ervaring weet ik dat de verf zo dun moet zijn als melk dus ik meng eea met 10% thinner. De compressor zet ik op 3 bar.
Het resultaat overtreft mijn stoutste verwachtingen: Binnen 5 minuten heb ik de hele onderzijde van het frame groen alsmede de binnenkanten van alle velgen. Zonder 1 hapering of loper. Het is superstrak. En ook wel belangrijk: de troep in de garage valt mee (al ligt er uiteindelijk na een paar dagen wel een miniscuul laagje groene stof op alles wat op de planken staat.) Ik ben wel erg blij met mijn masker. Ik heb een nieuw filter van actieve koolstof en na 5 minuten is dat groen, mat 01. Moet je nagaan wat je anders in je neus en longen krijgt.
                                                                       vóór
                                                                      tijdens
                                                                    klaar

Ik monteer de stootblokken weer. Daarbij ontdek ik dat alle 8 boutjes originele TR20 boutjes zijn. Die bewaar ik voor als ik iets moet monteren dat in het zicht zit. De blokken zet ik vast met moderne unf bouten. Overigens zijn 2 van de 4 rubber blokken nog in erg goede staat. Ik heb dus maar 2 NOS hoeven kopen bij Staman. 
                                                             origineel, 76 jaar oud.

Terwijl de verf droogt onderzoek ik de bladveren die ik uit Duitsland heb gehaald. Ik ben vorige week een beetje erg optimistisch geweest. Bij nader onderzoek blijkt dat in 1 van de veren een blad op 2 plaatsen gebroken is. Dat is ooit provisorisch gelast maar die lassen zijn al lang weer stuk. Dat kan ook niet anders bij een voortdurend werkend en vervormend onderdeel. Ik offer de 10 bladige veer die ik ook heb op en demonteer 1 blad dat dezelfde maat heeft als het kapotte blad. Nu kan ik ook de delen onderzoeken die eerst niet zichtbaar waren. Die zien er erg goed uit. Het was dus inderdaad niet nodig de andere bladen te demonteren.


Bij het weer monteren van de bladen gaat een lip van een clip stuk. Die kan ik gelukkig voor een paar euro los kopen.
Daarna zie ik dat de ogen in alle bladen niet in orde zijn. In 1 veer zit nog een stuk van de U shackle en in alle veren zitten volledig weggesleten koperen bussen. Nieuwe bussen haal ik, tezamen met nieuwe U shackles, bij Staman. De versleten koperen bussen sla ik met gemak uit de ogen maar het stuk U shackle krijg ik met geen mogelijkheid los. Ik snap wel hoe dat komt; er zit een soort van schroefdraad in. Na een paar pogingen met de moker houd ik op en ga de volgende dag naar IJdema metaalbedrijf in Harlingen. Voor 5 euro zetten ze de veer even onder de pers en 1 minuut later valt het stuk shackle er uit.
Op G503 lees ik hoe ik de losse clips weer vast moet zetten en ook dat lukt. De 3 veren zijn nu klaar om te monteren. Nu nog 1 voorste veer vinden. Ik zet een advertentie op de KTR list.

Wachtend op antwoord breng ik de velgen en de banden naar Esgee in Harlingen. Zij gaan de banden monteren en balanceren.

 Na een week wachten, als ik de moed al opgegeven heb, krijg ik mail van Jos. Hij heeft 2 bladveren, die hij jaren geleden van zijn Jeep heeft gehaald, liggen en ik mag ze voor een heel klein prijsje ophalen. Saillant detail: ik bied meer dan Jos ervoor wil hebben. Hij vindt mijn bod te hoog!!!!! Dat is een echte, behulpzame KTR kanjer.
Zodra ik thuis kom pak ik de straalketel en straal de beste veer schoon. Omdat er nog wat grid in de ketel zit en het stuurhuis de volgende klus wordt, pak ik die gelijk mee. Weer een verrassing: een F in het stuurhuis toont dat ook dit van een GPW afkomstig is.  Ik vind dat niet erg. Integendeel: een F-je zegt dat het onderdeel 100% wartime is.


Eigenlijk ben ik nu helemaal klaar om het frame in elkaar te zetten. Het wachten is nu nog op 1 nieuwe clip voor een bladveer, 2 motorsteunen en 4 nieuwe schokdempers. Die worden als het goed is deze week geleverd. En als ik deze week de wielen ook op kan halen, kan ik volgende week, na 13 maanden vies werk, het frame op wielen zetten. Zin in!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten