zondag 13 januari 2013

Jaloers

Jaloers? Ja zeker. S'avonds laat kijk ik vaak naar American Restauration en zie hoe ze roest en verf verwijderen van stokoude dingen. Hup, even in de zandstraalruimte of, nog moderner, met ijskruimels, en binnen een paar minuten is de verf als sneeuw voor de zon verdwenen.
Hoe anders gaat dat bij mij in de garage.
Ook al is de afbijt van Alabastine beter, ik moet maar liefst 6x opnieuw insmeren en krabben voor de laatste verf van het spatbord en de accudeksel is verdwenen. Spuugzat ben ik het na een paar avonden.
Bij het afkrabben van de verf van het spatbord kom ik trouwens wel weer letters tegen. 24V staat er in witte ltters van 2,5cm hoog. Het staat gespoten ter hoogte van het 24V stopcontact aan de rechterzijde van de body.
 
Het spatbord is veel werk vwb het verwijderen van verf maar geeft verder geen problemen. Meer moeite heb ik met de accudeksel. Dat is zo'n beetje het slechtste deel van de hele Nekaf. Hoewel ik een nieuwe kan kopen voor 100 euro is dat mijn eer te na. Samen met AJ, die kan lassen, wil ik het originele deksel restaureren. Dat wordt meer werk dan we eerst dachten omdat er veel meer roest zit dan zichtbaar is.

De metalen plaat over het deksel waar het scharnier en het slot aan vast zitten, wordt enkel nog met roest vastgehouden aan de onderplaat en golft van de ene naar de andere kant. Bij het verwijderen van de roest blijkt dat het deksel voor een deel is doorgeroest en niet meer te redden. Dat deel flex ik er uit. AJ zal proberen er een nieuw deel in te lassen. Probleem is dat ik niet kan opvullen met  plamuur omdat het deksel kromgebogen onder spanning staat op de ronde body. Nou ja, eerst maar een nieuw plaatje lassen.




Terwijl AJ het deksel meeneemt naar het eiland om het de komende weken te lassen, ga ik verder met het spatbord.
De hele zondag besteed ik, naast het lezen van dienstmail en het doen van huiswerk voor de MCPM waar ik vrijdag mee begonnen ben, aan het spuiten van het spatbord.
Na 5 lagen ben ik tevreden. Komende week tijd zoeken om het ding weer te monteren.

                                                               


                                                                                                 
                                                                       voor:








En na (de tweede verflaag)











Volgende week begin ik met een grote klus: het restaureren van het raam, inclusief ruitenwissers. Dat zal wel een paar weken in beslag nemen want hoewel de vorige eigenaar wat schilderwerk gedaan heeft en AJ wat laswerk, komt de roest alweer onder de rotte raamrubbers tevoorschijn.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten