zondag 15 oktober 2017

klusje

Op zaterdag komt volgens afspraak M helpen bij het tillen van de motor uit het frame. Op afroep hebben we 2 buurmannen klaar staan zodat ik geen takel hoef te huren.
Toch is het blok zwaarder dan we denken maar uiteindelijk, na demontage van de koppelingsplaat en het vliegwiel, kunnen we hem redelijk gemakkelijk aan de motorsteun hangen.

Om de motor te beoordelen halen we het carter er af. Onderin ligt een laag plakkerige drap maar nergens ijzervijlsel of andere slijtagesporen uit het blok. Alles ziet er best wel goed uit. Niet verbrand of versleten. We zien ook dat ik een kettingmotor heb ondanks het motornummer MB 442056 waarvan kenners zeggen dat het een 44-er is, het jaar waarin de tandwielmotor gemonteerd werd.

De broer van J werkt bij een versnellingsbak revisiebedrijf en beoordeelt mijn bakje. 1 tandwiel is versleten maar de rest is goed. Kwestie van goed schoonmaken, de synchromessen goed beoordelen en alles weer goed in elkaar zetten met 1 of 2 nieuwe tandwielen. Al die technische klussen ga ik komende maanden doen. Nu moet ik eerst verder met het frame want dat moet in november naar de lasser.

Zondag is het geweldig weer en ik gebruik de mooie dag om nog een keer te gritstralen. Ik straal de beide gerepareerde spatborden licht af met extra fijn grit em zet ze beide binnen 2 uren na stralen in de zinkspray. Dat schrijven de experts namelijk voor.

Zoals ik al zei, de reparatie is zo goed dat ik nergens plamuur hoef te gebruiken.
Daarna pak ik, voor ik het tuinhuis weer opruim en onder de douche duik, ook nog even het koppelingshuis mee. Tijdens het het stralen komt hier ook een F-je tevoorschijn.

Eigenlijk bizar; zo langzamerhand krijg ik het idee dat enkel mijn blok van Willys is. De kop, de koppeling en de versnellingsbak zijn van Ford. Dat wordt straks leuk afwisselend grijs-groen-grijs onder de motorkap. Who cares, het is allemaal pre 1945 en daar gaat het om, wat sommige leden van KTR met hun omgebouwde Hotchkis jeeps ook zeggen.

En hoewel F het gat nog moet dichten spuit ik er alvast een dunne laag anti roest op om te voorkomen dat ie de komende weken een laagje roest krijgt,


Geen opmerkingen:

Een reactie posten