zaterdag 7 oktober 2017

demontage van de versnellingsbak

Zoals ik al eens eerder heb gezegd schrijf ik dit weblog vooral voor mezelf om er later nog eens in terug te kunnen bladeren. Daarom schrijf ik ook zoveel onzin over het weer en zo. Beetje "lief dagboek niveau".
Maaaarrr, ik ben een amateur en dit is mijn eerste Willys MB. Ik wil beschrijven waar ik tegenaan loop. Ik ben echt nog zoekende. Zo zoek ik op het internet naar filmpjes en verslagen over demontage van de versnellingsbak maar ik kan niks vinden. Bij alle filmpjes die ik vind ligt de versnellingsbak al op de werkbank.
Het enige wat ik heb is een tip van Chris: zet een krik onder het motorblok als je de versnellingsbak verwijdert want anders dondert het blok gedeeltelijk naar beneden en loop je kans op schade.



Dit verhaal is dus ook bestemd voor amateurs zoals ik die voor het eerst een Willys restaureren/ repareren.

Eerst zet ik de motorsteun in elkaar en maak een karretje voor de versnellingsbak.

Dan begin ik met de bak. Omdat ik niet weet wat de Nederlandse naam is gebruik ik de Engelse term Transfercase. Dat is het achterste deel met hoge en lage gearing en de handrem.
Ik besluit eerst de transfercase te demonteren en daarna versnellingsbak en koppeling. Geen idee hoe dat moet dus eerst maar ff rustig kijken.

Ik vergeet de versnellingsbakolie weg te laten lopen !!!! dus voor de zoveelste keer lekt er olie op de vloer wanneer ik een eerste onderste bout demonteer. Die olie heeft de kleur van pindasaus en zal waarschijnlijk nog nooit vervangen zijn.
Een aantal bouten zit tot mijn verrassing met ijzerdraad aan elkaar vast. Dat had ik niet gezien onder het vuil.



\
Ik demonteer alle bouten naar de versnellingsbak en haal de achterplaat los. Ik zie een splitpen en een borgmoer die ik met mijn grootste baco verwijder.
De tandwielen zien er op het oog perfect uit.


Nu kan ik de hele transfercase lostrekken van de versnellingsbak. Als ik dat doe valt er een klein vierkant plaatje uit de versnellingsbak. Geen idee waar dat vandaan komt. Nou ja, dat zoek ik later uit.
Maar: so far so good. Eerste deel is er af.

Daarna haal ik de versnellingspook er af en kijk in de bak, Een hoop bruine olie en hier en daar roestkleurige aanslag. De tandwielen zien er op het oog goed uit. Ik heb echter geen idee hoe ik slijtage moet herkennen dus zal ik de bak tzt eens laten zien aan een vakexpert. (op Youtube kwam ik een filmpje tegen met iemand die zei dat tandwielen versleten zijn als er ruimte tussen de tanden van2 in elkaar grijpende tandwielen zit. Geen idee of dat klopt)


Ik krijg de bak niet los van het koppelingshuis (vliegwielhuis?) en dat komt omdat de bak vast zit op een metalen plaat die op de demontabele dwarse framebalk vast zit. (Leuk om nu te zien wat ze op KTR bedoelen als ze zeggen: demonteer de dwarsbalk)

Met heel veel moeite til ik bak en plaat op maar daarmee bereik ik dat alles nog vaster komt te zitten. Dan kom ik er achter dat de versnellingsbak met 4 bouten aan die plaat vanst zit. Die bouten zijn door al het vuil onzichtbaar en zitten aan de onderzijde van de bak. Als ik die verwijderd heb kan ik met een harde ruk recht naar achteren de bak losmaken van de koppeling.

                                                               Vóór demontage



                                                           op de werkbank

                                                               koppeling

De koppelingsvork ligt samen met een los dingetje :-) los in het vliegwielhuis na verwijdering van de versnellingsbak.

Toch wel aardig dat ik, niet gehinderd door enige kennis, al zover ben gekomen. AJ zou beretrots op me zijn geweest.

Volgende week de motor er uit tillen. Daarna verder met het frame. Kortom, genoeg werk voor de hele winter.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten