zaterdag 7 oktober 2017

Opmeten van het frame, lassen en anti roest behandeling

In de originele Army manual staat precies hoe je het frame moet opmeten. Kruiselings van dwarsbalk naar dwarsbalk. De tolerantie is maximaal 3 mm (1/12 inch). Vervelend is dat motor en versnellingsbak nog in het frame zitten waardoor ik enkel de achterste helft goed kan opmeten. Maar dat is het deel waar de carrosserie zit, dus voorlopig het belangrijkste.
Goed nieuws: hoe ik ook meet, nergens meet ik afwijkingen. Niet eens 1 mm. Ik zie echter wel dat de linker framebalk voorbij de voorste ronde dwarsbalk scheef is. Dat lossen we tzt wel op.

                                                            Duidelijke kromming vóór.

                                                                            Recht


                                                           met steunbalkjes uit de VS


Ik breng weer een bezoek aan F die gelijk een stuk geruster is. Samen bestuderen we de bijna 100 foto's die ik  voor hem als referentie verzameld heb. We spreken af dat hij de body gaat herstellen volgens de standaarden van de fabriek. De steunbalkjes zet hij met 2 puntlasjes vast zodat hij die eventueel tzt nog kan verplaatsen op basis van het frame. Hij maakt ook geen gaten in de bodem maar laat dat tzt aan mij over.
Als ik weer naar huis ga krijg ik de spatborden, de grill en de radiator gerepareerd mee. Dat is zo goed gedaan dat ik niet eens hoef te plamuren. Dat wil ik ook niet tenzij het niet anders kan.

                                                           alle deuken en gaten weg

                                                         Goede deel heeft hij laten zitten.

We krijgen het over anti roest. Ik heb Galva Zinc 2185 gekocht en Galva anti roest Rust-O-leum met een rode kleur. F. is het helemaal eens met de keuze voor zinkspray maar waarschuwt dat niet alle verf daarop houdt.

De website van Galva brengt geen uitkomst tenzij je een volleerd chemicus bent dus ik bel met het bedrijf. Met wat moeite krijg ik hun technische man aan de telefoon. Die vertelt in Jip en Janneke taal het volgende:
Galva Zinc 2185 en Galva Rust-O-leum samen gebruiken is dubbel werk dus niet nodig. Voor gelaste delen raadt hij Galva Zinc aan en dat af te werken met een verf zonder alkayd. Ik moet een verf hebben op acrylaatbasis. Hij verwijst mij naar een auto hobbyshop omdat de meeste autolakken tegenwoordig op acrylaat basis worden gemaakt.

Bij een grote autoverfzaak in Leeuwarden staan ze me echter appelig aan te kijken als ik vraag of er geen alkayd in de verf zit. Zij moeten daarover bellen. Kennelijk is dat niet echt bekend. Dat blijkt ook als ik verder Google: vakschilders klagen over afbladderende verf van metalen oppervlakken.

En dan, op een goede dag, begint F. Hij schat dat hij half november klaar is. Ik moet nu het frame klaar maken voor restauratie.









 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten