zaterdag 7 oktober 2017

logistieke dingen en aankopen

In afwachting van het daadwerkelijke vervoer naar de lasser moet ik nog een paar dringende dingen doen. Ik heb nog steeds geen steunbalkjes voor een ACM1 body. Staman heeft ze niet en de Duitsers waarnaar hij verwijst geven geen sjoege. Aan de hand van het KTR clubblad doe ik een belrondje langs de verschillende Jeep "specialisten". Dat verloopt niet naar wens:
nr 1: neemt de telefoon niet op (en ik heb haast)
nr 2: "onze technische man is er morgen weer"
nr 3: neemt de telefoon niet op.
nr 4: "wat is een ACM1 body? Ik ken alleen een composiet body"
nr 5: "nee, heb ik niet'" 

Er blijft me niets anders over dan in het buitenland kopen dus ik bel John Byzal van Midwest Military in Iowa VS. Ik doe hem de groeten van Joop Staman en de man wordt gelijk enthousiast. Uiteraard heeft hij de steunbalkjes voor een ACM1 en s avonds heb ik al een trackingnummer.

Dan liggen de replica dataplates die ik bij Dataplates4U heb besteld in huis. Ik zag een tijd geleden een advertentie op G503 waarna ik een mail stuurde naar dat adres. Blijkt dat gewoon een Nederlander te zijn. Dat praat lekker makkelijk. De man achter dit adres, Robert, heeft zich helemaal verdiept in alles wat met framenumers en dataplaatjes te maken heeft. Hij heeft een hele grote database. Met hem overleg ik wat de meest geschikte DOD is voor mijn slat met nummer 111358.
Hij geeft aan dat de meest waarschijnlijke datum 12 of 13 januari is maar hij weet ook van Jeeps met een lager framenummer dan de mijne die een latere DOD hebben omdat ze, bijvoorbeeld door een mankement of door een gebrek aan onderdelen, een paar dagen aan de kant werden gezet en pas later een DOD date kregen.
Met dat in het achterhoofd neem ik artistieke vrijheid doe ik iets wat de Slatpolice en andere puristen de haren doet rijzen: ( die moeten dus maar ff stoppen met lezen) Ik bepaal de DOD op 16 januari. Mijn geboortedag.
Dat heb ik wel verdiend. Tenslotte ben ik de man die een Slat uit de dood doet verrijzen.
De plaatjes die Robert maakt zijn adembenemend, Ik kan niet wachten om ze te monteren. Hij heeft er zelfs de juiste schroefjes bij gedaan.

Juiste letter- en cijfertype, Zoals het hoort scheef op het zinken plaatje en geen letters MB voor het nummer. Prima!


Ik heb al een tijdje een zoekopdracht op Ebay en andere internationale verkoopsites. Ik zoek oa een Pancake luchtfilter. Er heeft al een paar keer 1 op Ebay USA gestaan voor 895 dollar + 100 dollar verzendkosten. Dat zou volgens de verkoper een NOS exemplaar moeten zijn maar als ik de verkoper natrek komt ie van de Fillippijen dus is het ongetwijfeld een replica. Dat maakt mij niet uit en ik doe een bod van 600 dollar dat hij onmiddellijk afwijst. Joop Staman zegt dat 850 dollar een redelijk bedrag is omdat hij ze al voor 1000 dollar voorbij heeft zien komen maar van 1000 dollar moet ik toch ff slikken.
Dan komt er plots 1 op Ebay voor 600 dollar. Ik aarzel niet en druk op "Buy". Dezelfde avond gaat het filter op de post. Maar als ik de volgende dag nog eens gedetailleerd in de advertentie kijk blijkt het een replica LUCHTfilter te zijn ipv een oliebadfilter. Daar baal ik van als een stekker maar ik zit er aan vast. Ik kijk op een heleboel technische websites en kom er achter dat de experts het niet met elkaar eens zijn over wat beter is: lucht of oliebad. Kortom, de prestaties van mijn Jeep zullen niet veranderen. Daarnaast is het verschil onzichtbaar tenzij je je hoofd achter het filter wringt. Als replica is ie echter prachtig.
Ik ben toch blij dat ik hem heb want toen ik de Slat van Wim laatst bekeek viel me op dat het toch wel beeldbepalend is voor een Slatmotor.

Ik heb weer contact met F, de lasser. Hij geeft aan dat ie heel voorzichtig moet lassen want het blik is op sommige plaatsen erg kwetsbaar en ik wil zoveel mogelijk origineel plaatwerk behouden. Voor de snelheid zou hij het liefste een CO2 lasapparaat gebruiken maar dat heeft hij niet beschikbaar. Ha!!! Ik weet er 1 te staan. Op Vlieland, in de nalatenschap van AJ. Ik regel dat ie naar de vaste wal komt. Dat scheelt een heleboel lastijd dus geld.


Maar F maakt zich nog meer zorgen: de body is zwaar beschadigd en de bodemplaat golft. Hij is erg bang dat de carrosserie niet meer zal passen wanneer hij de bodemplaten en de zijpanelen vervangt. Hij waarschuwt mij dat ik de body na het lassen niet moet laten richten want dan gaat al het laswerk kapot. Hij kijkt erg moeilijk en vraagt mij het frame op te meten.
Ik weet wat hij bedoelt. Ik heb het daar ook al eens met Chris over gehad. Die gaf de tip om het rechtgetrokken frame als mal te gebruiken maar dat kan ik niet omdat het frame nog niet klaar is terwijl de lasser met de body bezig wil.
K.. Een probleem.






Geen opmerkingen:

Een reactie posten