vrijdag 24 mei 2024

Druk met alles behalve de motor

 April en mei zijn normaal gesproken al de drukste maanden van het jaar maar dit jaar slaat alles omdat de jongste met zijn vriendin een huis heeft gekocht. Behalve keuring en onderhoud van de camper en de Barchetta en (voorbereidingen op) de Meivakantie, ben ik naast m,n werk een paar weken onophoudelijk druk bezig met het aanleggen van stroom, water, buitenkranen en wasmachine afvoerleidingen. Aan de motor kom ik amper toe. Maar ik heb wel tijd om even bij Olaf langs te gaan. Hij heeft namelijk een paar lampen die ik graag van hem overneem.


 Een echt Guide oorlogslicht voor op het voorste spatbord.

                                                                    Nu beter zichtbaar

En een replica koplamp. Die hoeft enkel ontchroomd te worden. 

Olaf heeft ook 1 Guide achterlicht dat ik graag van hem overneem. Een paar avonden lang ben ik ontspannen aan het schuren en krabben om de verf er af te krijgen. Daarna afplakken en spuiten.

En daarna staat het project weer weken stil. Dat is niet erg want het is hobby. Ondertussen moet ik ook met de Jeep bezig want de achterlichten doen het niet. Ik moet me verdiepen in de hoofdstukken over stroom op dit weblog maar dat is niet erg want dat moest ik toch al om weer wat kennis naar boven te halen. Het euvel van de Jeep vind ik met gemak: een los stekkertje in het door mezelf gemaakte zekeringenkastje. 

Na alle klussen en de Meivakantie heb ik pas eind mei eindelijk tijd om iets te doen wat ik al heel lang wil: de motor naar buiten en testen of de vering van de voorvork werkt en controleren of de wielen goed draaien zonder slag.

Het kost moeite om de WLA naar buiten te rijden omdat blijkt dat de standaard niet omhoog wil. Er klopt geen zak van de klem om die standaard omhoog te houden. Die moet ik dus met een stukje ijzerdraad vast zetten.

Maar hartstikke goed dat dit er nu gelijk uitkomt. Overigens klopt er van het model van die klem helemaal niks, alsof ie helemaal niet voor de WLA bestemd is. Ik moet hem bijna plat slaan met de moker om hem werkend te krijgen. Maar omdat ik de standaard met ijzerdraad heb vastgezet moet de motor ergens tegenaan leunen. Tegen de Jeep dan maar. Dat lijkt een reusachtige auto vergeleken met de zeer lage motor.

Samen met buurman Johnny test ik vervolgens de vering van de voorvork. Die lijkt het uitstekend te doen. Ook de wielen draaien prima. In het voorwiel zit niet of nauwelijks een slag. De minuscule afwijking kan ook door de band komen. Dat laat ik tzt nog wel controleren als ik er voor het eerst echt op gereden heb.

Omdat het weer dreigt om te slaan maak ik nog een paar staatsiefoto's van de Jeep en de WLA voordat ik hem weer naar binnen rijd. Het was een geslaagde test.






 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten