zondag 12 april 2020

olie lekkage oplossen

Geen idee dat het Coronavirus roet in al het eten zou gooien maar begin maart was ik nog volop bezig met de voorbereiding op alle bevrijdingsritten. Een van de klussen die ik vanwege mijn ontstoken knie moest uitstellen maar die ik nu weer kon doen, was het afstellen van de achterste remmen. Nu ik wist hoe dat moest, was dat niet zo moeilijk meer.
Vorig jaar is tijdens de laatste nacht van het OMG2019 weekend mijn jeep helemaal zeiknat geregend dus de laatste tijd heb ik overal op het internet gezocht naar een goede regencover. Er zijn enkele te koop die speciaal voor de MB gemaakt zijn maar ten eerste zijn ze gruwelijk duur en ten tweede dekken ze maar de helft van de auto af. Omdat mijn auto nogal hoekig is schoot me te binnen dat ik misschien een tuinmeubelhoes zou kunnen gebruiken en na lang zoeken vind ik bij Wehkamp voor 60 euro een hoes die bijna exact de afmetingen heeft van de Jeep: 180x360. Hij past perfect, zelfs met het raam omhoog. Enige nadeel is dat ie opgevouwen nogal wat ruimte in neemt. Maar je kan niet alles hebben.
Mijn autootje is er klaar voor maar dan breekt het virus uit en wordt alles anders. Maar omdat een mens niet bij de pakken neer moet zitten ga ik met mooi weer lekker op pad en doe zoveel mogelijk boodschappen met de oude dame. 2 dingen storen met echter: dat mijn speedo het niet doet en dat ik steeds meer olie lek. Zo veel dat mensen me op een parkeerterrein zelfs aanspreken. Maar ja, het is vermoedelijk de carterpakking en om die te wisselen moet ie op de brug en ik zou niet weten waar. Als ik een keer bij Kruisinga in Irnsum kom, de beste, meest betrouwbare Camperdealer van Nederland, biedt senior me aan de Jeep daar op de brug te zetten dus op een zonnige dag laad ik de auto vol onderdelen en gereedschap en rijd die kant op.


Joop kan de Slat tellers niet meer leveren maar gelukkig heeft Thijs van Buuren er nog 1 liggen en dat is mooi want op de brug kan ik de tellerkabel veel makkelijker wisselen. Maar eerst het belangrijkste: olie lekkage oplossen. De hele onderkant van de Jeep zit onder de olie wat ik eerst allemaal schoonmaak om het lek goed te kunnen traceren. Als ik daarna de motor start zie ik in 10 seconden dat de pakking van de benzinepomp helemaal scheef zit en gigantisch lekt.
Het is 2 uurtjes peuteren maar dan zit ie goed, met nieuwe papier pakking en een beetje vloeibare pakking. Omdat ik nu overal goed bij kan inspecteer ik de hele onderkant van de Jeep en ben zeer tevreden: alles zit goed vast en ziet er prima uit. Ik ga nog even rond met de vetspuit waarbij ik ontdek dat 1 smeernippel in de achterste aandrijfas is gebroken. Gelukkig kan ik met een priem het andere deel uit de as peuteren en daar ben ik blij om want precies deze smeernippel is een van de belangrijkste van de hele auto.
Op de brug monteer ik in 5 minuten een nieuwe tellerkabel en in tien minuten een nieuwe teller.
Nu proefrijden. De lekkage is over!! Ik ga gelijk een heel eind rijden en pak zelfs voor de allereerste keer een stuk terrein. De auto geeft geen krimp. Laat de zomer maar komen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten