Maar ik heb me voor niks ongerust gemaakt want het geheel past perfect.
Ik kan nu eindelijk eens in een Willys MB achter het stuur zitten. Dat is echt voor de allereerste keer in mijn leven. Wat is die auto klein! Veel kleiner dan de Nekaf. Hoe pasten soldaten van 2 meter hier in Godsnaam in? Ik ben blij dat ik 11 kilo ben afgevallen :-)
De originele Slat stoel is trouwens in fantastische staat. Als ik de verf er af krab glimt het blanke metaal me tegemoet.
Datzelfde geldt voor de originele bumperettes.
Maar na 2 avonden krabben ben ik dat weer zat en wordt het tijd om weer met de stroom bezig te gaan. Eerst de lampen aan de achterzijde. Na testen een spannend moment: spanning er op.
remlicht |
en achterlicht |
Ik volg de instructies uit de wiring manual nauwgezet en controleer het de volgende dag nog een keer. Ik heb namelijk bij de Nekaf wel eens iets fout aangelegd en toen hoorde ik na het inschakelen van de stroom knisperende geluiden en rook een deel van mijn bedrading naar verbrand plastic. Dat risico wil ik niet lopen met mijn dure replicaset.
Maar weer heb ik me voor niks ongerust gemaakt. Er slaan geen zekeringen door en overal staat netjes spanning op, zowel voor als na de zekeringen. Maar als ik het systeem belast door de dashboardverlichting en de achterlichten aan te doen gaat de naald van de Ampere meter naar de + en dat is niet goed. Ik zoek weer een tijd op G503 maar daar kom ik niet echt uit. Uiteindelijk besluit ik om heel simpel de draden om te draaien dus tegengesteld aan wat Chuck Lutz zei. Als ik de lichten daarna weer aanzet zie ik de naald een heel klein beetje naar de - gaan. Yes. het klopt.
Nu even een klusje tussendoor. Bij de groothandel in Leeuwarden haal ik een plaatje oranje plexiglas van de juiste dikte. Twee uurtje fröbelen en dan zijn mijn achterlichten klaar.
BO lamp omgebouwd naar achterlicht. |
Vervolgens test ik de claxon door spanning te zetten op de draad die vanaf de stuurstang komt en op de draad uit het dashboard. Als ik vervolgens de toeter op de stuurstang in druk meet ik 6 volt. Als ik de knop loslaat meet ik geen spanning. Dat klopt dus ook. Ik lig lekker op koers.
Draad met plakband is een extra draad voor de linker richtingaanwijzer aan de voorzijde. |
Nu de laatste test en niet de minst belangrijke: doet de originele Slat gasmeter het? Ik heb hem door gemeten voor ik hem installeerde en dat was goed. Maar als ik hem aansluit op de nieuwe vlotter en de spanning er op zet gebeurt er niks. Bij het omdraaien van de contactsleutel gaat er via de grote zekering 6 volt naar de meter. Dat is dus goed. Er staat echter geen 6 volt op de vlotter en daar baal ik van. Misschien heb ik de draden verkeerd aangesloten aan de achterkant van de meter. Daar ga ik komend weekend maar even naar kijken.
Omdat mijn lief toch aan de buis gekluisterd voor het zit te kijken naar het ESF ga ik nog even een uurtje verder met iets anders. Als straks alles klopt onder het dashboard ga ik verder met de lampen aan de voorzijde maar daarvoor moeten de spatborden en de grill worden gemonteerd. Ik ben nieuwsgierig of het past na alle laswerk en reparaties.
Op het eerste gezicht lijkt het allemaal goed en het komt ook vast wel goed maar voorlopig zit de kap flink scheef. Het begint nu in ieder geval wel een auto te worden. Eindelijk.
Dan als allerlaatste doe ik nog een leuk bouwmodelklusje: achterbumpers, handvatten en trekhaak monteren. Leuk!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten