zondag 8 juli 2018

revisie van de transfercase deel 1

Graspop was weer geweldig dit jaar. Een dag langer dan vorig jaar dus nog meer hoogtepunten. Donderdag Guns & Roses, vrijdag Iron Maiden, zaterdag Volbeat (mmmmm, niet mijn smaak, veel te soft) en zondag hoogtepunt na hoogtepunt: Limb Bizkit, Alice Cooper, Judas Priest en Ozzy Osborn. Inderdaad, ouwetjes, maar nog in topconditie. Lijkt mijn Jeep wel ;-)
Mijn eigen conditie is aardig gezakt na 5 dagen patat, bier en uitsmijters. Ik moet dan ook een paar dagen bijkomen, werken, de camper opruimen en tuinklussen doen voor ik bezig kan met de transfercase.
Tussenbak, reductiebak, overbrengingsbak. Het ding heeft allerlei namen. Ik blijf m maar transfercase noemen.

Ik had al verteld dat ik vele, vele uren heb besteed aan het reinigen van het ding maar nu mag ie eindelijk open.



Ik ben echter niet van plan om hem net zo rigoreus als de versnellingsbak te demonteren. John, de monteur van Staman, heeft me het advies gegeven om eerst eens goed in de bak te kijken en te voelen voordat ik m helemaal uit elkaar haal. Als ie in net zo'n goede conditie is als de versnellingsbak dan hoeft ie helemaal niet volledig uit elkaar. In de versnellingsbak hoefde ik zegge en schrijve maar 1 tandwiel te vervangen (en nog niet eens dringend) dus misschien is de transfercase wel in goede conditie. John en ik bekijken samen de opengewerkte bak bij Staman en hij legt daarbij uit dat demontage van de pookjes en stangen van de 4 wheeldrive en de hoge/ lage gearing enorm gepruts is, dus als het niet hoeft moet je enkel pakkingen en lagers vervangen.

opengewerkt exemplaar bij Staman

Het grote 1e tandwiel dat vast zit aan de as van de versnellingsbak, had ik al aan John laten zien. Daar mankeerde helemaal niets aan. Als nieuw! Nu het oliedeksel er af.


De nu zichtbare tandwielen zien er geweldig uit. Nergens, helemaal nergens een krasje, een slijtspoor of een beschadiging. Als nieuw. Ook de assen, voor zover ik ze kan zien, zien er perfect uit. Er is geen tiende milimeter beweging in te krijgen. Als ik met beide pookjes schakel gaat dat hartstikke soepel, de synchromessen zien er perfect uit en doen goed hun werk, de pookjes schakelen met een duidelijke "KLIK" in de ball bearings en, (het belangrijkste) de tandwielen reageren zoals het hoort als ik van 2 naar 4 wheeldrive ga en van hoge naar lage gearing. Ook in het oliedeksel is geen spoor van metaal te vinden dus ik besluit om enkel pakkingen, olie keerringen en lagers te vervangen.

als nieuw


Ik ontdek nog een leuk detail. Het deel van de transfercase waar de parkeerrem aan vast zit, de output shaft rear bearing cap, is van Ford wat duidelijk zichtbaar is aan de letters GPW en, uiteraard, het F-je.

links GPW, rechts het F-je
Hoewel ik groene verf tegen kwam schilder ik dit deel toch weer Ford grijs

De transfercase zelf is van Spicer. Duidelijk zichtbaar in het bijzondere plaatje. Bijzonder omdat ik het, zelfs op G503, geen enkele keer in deze vorm tegen gekomen ben.



Als ik nog verder naar de details kijk, zie ik ook dat 4 van de 5 boutjes van de rear cover een F-je hebben. Die leg ik apart en vervang ik voor moderne boutjes. Ze zijn immers na montage toch niet meer zichtbaar. De originele bewaar ik voor de carrosserie. Ik heb inmiddels een bak vol TR20 en F boutjes. Belangrijk, want KTR schijnt volgens een artikel in het laatste magazine, puntaftrek te geven bij niet-originele bouten.

Ik vervang vrijwel alle lagers, keerringen en pakkingen. Ik maak zelf nieuwe dust shields van vilt dat ik vorig jaar heb gekocht voor de radiateur. Omdat ik daar tzt origineel paardenhaar voor ga gebruiken heb ik dat vilt niet nodig. Daar knip ik de ringen uit die in de yokes komen. 

Nieuwe ring in de yoke, de oude ligt er boven (kapot)

1 olie keerring kan ik echter niet vervangen. Omdat ik de transfercase niet volledig demonteer, kan ik de Front output shaft bearing cap housing niet demonteren en omdat ik dat niet doe kan ik de olie keerring niet vervangen. Het zij zo. De pakking vervang ik wel. Ik til de housing iets op, knip de pakking aan de bovenzijde door en kan hem er zo omheen leggen. Dat ik hem aan de bovenzijde doorgeknipt heb is niet erg omdat dit deel boven de olie vulplug ligt en dus niet voortdurend olie tegen hoeft te houden.
!!!!!!!!!Update Januari 2019: een paar dagen na het vullen van de transfercase met olie merk ik dat de hierboven genoemde voorste olie keerring lekt. Een klein beetje maar er ligt olie op de skidplate. Het verwijderen van de oliekeerring van buitenaf is het meest helse karwei van de hele restauratie waar ik avonden mee bezig ben. Dringend advies: vervang alle keerringen!!!!

blokje hout om het tandwiel op te tillen zodat ik de pakking kan plaatsen
Als ik alle lagers en pakkingen vervangen heb kan de hele bak in de rust O leum en daarna in de groene verf.

Ook nieuw ijzerdraad gespannen aan de borgbouten

En voordat ik met de parkeerrem bezig ga, worden ook alle gaffeltjes van de rem gespoten.



De parkeerrem is een enorme puzzel. In de manuals (ik heb er 5) staat zegge en schrijve 1 onduidelijke foto van de parkeerrem en ook de montage instructie is heel erg summier. De foto's die ik tijdens de demontage heb gemaakt helpen amper want door het vuil zijn geen details te zien.





 Op het internet vind ik gelukkig een groot aantal foto's en een paar tekeningen die me iets helpen. Na een uurtje puzzelen heb ik het volgens mij goed. Ik mis enkel de borgbout die de remschoen vast zet aan de housing. Ik kan m nergens vinden. Kennelijk was die al verdwenen toen ik de hele boel demonteerde. Die moet ik dus opnieuw bestellen. Geeft niks. Al met al is het aardig goed gegaan.

Tijdelijk moertjes op de bouten van de yoke om te voorkomen dat ze uit de gaten glijden en achter in de trommelrem vallen.






















Originele groene verf in de trommel. Die heb ik enkel schoon gemaakt

Volgende week maak ik het af. Daarna: het motorblok!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten