Ik leg de Ipad naast de bak.
Demontage moet in een strikte volgorde, te beginnen met de onderste, aan elkaar zittende tandwielen (de kerstboom) en het tandwiel van de achteruit. De assen gaan er erg makkelijk uit. Ik weet overigens nu ook waar dat metalen plaatje voor dient dat uit de bak viel toen ik een jaar geleden de hele boel demonteerde. Dat is een bijzondere wijze om de assen vast te zetten. Niet heel betrouwbaar trouwens.
rechthoekig plaatje |
In tegenstelling tot de Engelsman leg ik al mijn gedemonteerde onderdelen netjes op volgorde. Ik wil namelijk straks geen dingen vergeten. Daarbij let ik overigens niet op de wijze waarop de tandwielen in de bak zaten en dat gaat me nog opbreken, maar daarover later. Voorlopig gaat het lekker. Ik krijg alles makkelijk los en uit het gietijzeren bakje. Het enige dat met geen mogelijkheid lukt is het losmaken van de Seegerringen. Wat een K..werk. Daar houd ik na een uur mee op. Bij Van Smeden koop ik 2 Seegerringtangen en daarmee heb ik die borgringen in een minuut los. Althans, de kleine. De grote lukt niet maar gelukkig vind ik een oplossing met een schroevendraaier en de bankschroef.
vastklemmen en daarna een schroevendraaier er tussen. |
Daarna ga ik verder met het bakje en maak het helemaal schoon. Dat kost een paar uur maar als beloning is de grijze verf weer zichtbaar die ooit op de bak heeft gezeten. Mijn bakje is namelijk een GPW van Ford.
Gelukkig een iets later model waardoor ik minder lekkage naar de reductiebak krijg.
Nu moet ik naar Staman voor nieuwe onderdelen maar daar heb ik de komende dagen geen tijd voor. In de tussentijd begin ik aan mijn allerlaatste zeer smerige olie- en vet klus: het reinigen van de reductiebak (althans, zo noemt John, de monteur bij Staman hem). Bij KTR zie ik ook de naam "tussenbak" voorbij komen. Zelf zou ik hem "overbrengingsbak" noemen, een vertaling van de Engelse naam "Transfercase". Maar goed, wie ben ik?
De reductiebak staat al een jaar buiten onder een afdak, goed beschermd met lakens en plastic.
en een laag straalgrid |
Hij is verschrikkelijk smerig en de handrem doet het al heel lang niet meer. De kabel en de veer zijn allebei stuk en de rem zit onder de olie, vet en modder.
Ik heb er even geen zin in en doe eerst de pook. Dat is dankbaarder en schoner werk.
Maar dan moet ik er toch aan geloven.
Zielig hangende gaffeltjes van de handrem |
vette pakking vd handrem |
Brakedrum onder het vuil |
Vies |
Het schoonmaken van alle onderdelen kost me meer dan 10 uren. Ik sta 3 avonden met Dusty, krabbers en staalborstels te ontvetten en vuil te verwijderen maar het resultaat mag er zijn. Ik twijfelde of mijn reductiebak origineel was omdat er een heel bijzonder plaatje op zit maar bij navraag bij G503 is niet alleen dat echt maar door het schoonmaken wordt ook de groene Willys verf weer zichtbaar.
geel/groene grondverf. Origineel. |
Onderdelen van de handrem. Evenals de drum zelf weer brandschoon. |
Nu moet ik al mijn op volgorde liggende versnellingsbak onderdelen in doosjes stoppen.
Als ik het zo bekijk en beluister kan revisie nooit moeilijk zijn. "Daar kom je nog wel achter" zegt John. En hij zal gelijk krijgen.
De aardige Egelsman die het demontagefilmpje op Youtube had geplaatst, was kennelijk door zijn filmrolletjes heen want ik kan nergens een montagefilm van zijn hand vinden. In plaats daarvan gebruik ik het filmpje van Kaiser Willys. Dat blijkt geen goed idee want dat is "lange halen, vroeg thuis"
Eerst maak ik alle assen en tandwielen schoon met borstels en een ouderwetse borstelvijl.
nieuwe broodjes en veren voor het belangrijkste onderdeel, de synchromesh |
Maar als ik vervolgens probeer om beweging te krijgen in de eerste versnelling zit ie vast. En als ik met heel veel moeite de synchromesh heen en weer beweeg en daarmee schakel naar 2 en 3 vliegen alle broodjes er uit waarna alles muurvast zit. Ik kan wel janken.
Een paar dagen later.
Ik heb mij verder verdiept en heb een pagina gevonden op G503. Super duidelijk!
Maar voor ik de instructies van John Barton volg ga ik eerst iets doen aan alle slecht lopende onderdelen. Met de ijzervijl en de borstelvijl vijl ik alle assen en tanden bij. Ieder minuscuul braampje moet weg! Dat kost een avond maar daarna lopen zowel de 1e versnelling als de synchromesh soepel.
Bij de demontage blijkt ook een ballbearing vast te zitten. Het kleine kogeltje zit vastgedrukt maar daar heeft Ford rekening mee gehouden. In de bak, aan de onderzijde van het deel waar het veertje en kogeltje zitten, zit een klein gaatje. Met een kromme spijker kan ik het balletje los krijgen. Dat vervolgens met veertje en al in mijn oog springt. Barton had al gewaarschuwd: draag een bril als je daarmee bezig gaat.
Maar OK. Weinig schade,en belangrijker: ik vind het kogeltje en veertje terug in de puinhoop die werkbank heet.
Ik volg de instructies en de foto"s stap voor stap. Dan blijkt ook dat ik sommige keerringen en tandwielen er verkeerd om in heb gezet. Dat had leuk kunnen worden.
Maar door het volgen van de instructies van Barton ben ik toch aan het einde van de avond klaar.
de kerstboom ligt onderin vast met een sateprikker |
Alle braampje van de synchromesh verwijderd. Die loopt nu soepel. |
Broodjes en veren op hun plek |
messing synchromesh ring valt soepel in de behuizing |
13 staafjes in de ingaande as |
bovenste as. Van onder naar boven: 1e, 2e en 3e versnelling |
En als laatste de asjes en beugels die dmv de pook de tandwielen bewegen. Als dat er in zit draai ik de bak op zijn kop en verwijder heel voorzichtig de sateprikker die ik precies tegelijk vanaf de andere kant vervang door de originele as. Nu het rechthoekige plaatje nog. Dat valt er gelijk weer af hetgeen tzt enorme problemen kan veroorzaken. Met metaalllijm zet ik het vast.
Daarna doe ik de testjes die Barton voorschrijft. Alles werkt en draait zoals het hoort.
De bak is gereviseerd. Enkel nog pakkingen en de pook. Maar nu eerst een paar dagen met de camper weg. (althans,,,,als ik klaar ben met werken)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten