Een paar maanden geleden heb ik collega's beloofd om met hen mee te gaan tijdens een nachtrit voor auto's en motoren en aangezien belofte schuld maakt moest ik mij er aan houden. Maar voor ik mee kon moest ik eerst nog een paar dingen doen en moest ik de accudeksel terug hebben van reparatie.
Om met dat laatste te beginnen: Zwager AJ had 'm vorige week klaar. Het resultaat overtrof iedere verwachting.
Onder en boven: zo was 'ie.
En dit na een stukje puik las- en plamuurwerk:
En na 5x spuiten:
Nu nog een nieuw rubber aan de binnenzijde en hij is perfect!
Daarna begon de tijd te dringen omdat de nachtrit er aan kwam op zaterdag 20 april. 370 kilometer om het IJsselmeer.
Eerst moest ik de Jerrycanhouder en de reservewiel-beugel weer in orde maken. Eerlijk gezegd heb ik de houder wel helemaal kaal gehaald en behandeld omdat in de bodem nogal wat roest zat maar de beugel voor het reservewiel zag er ten eerste goed uit en is ten tweede bijna niet zichtbaar. Daar heb ik enkel de losse verf af gehaald en er toen een paar lagen verf op gespoten. Het resultaat zag er prima uit.
Eindelijk weer eens buiten werken.
En toen kwam de grote dag. Eerlijk gezegd was ik best wel nerveus. 400 kilometer dijkweg in het donker. Maar ja, beloofd is beloofd. Op Fb had ik geschreven dat er 2 uiterste mogelijkheden waren: Of ik kwam probleemloos thuis óf ik zou ergens een uitgebrand wrak achterlaten.
Om dat laatste te voorkomen heb ik het grootste deel van de zaterdag besteed aan het nalopen van alle schroeven en moeren in de motor. Ook heb ik (waarschijnlijk voor het eerst sinds de revisie in 1990) olie ververst. Niet helemaal volgens de instructie want dan moet je ook de carterpan schoonmaken, een nieuwe pakking monteren en een nieuw oliefilter aanbrengen, maar gewoon, olie aftappen en 3,5 liter nieuwe olie er in. (moet 4,5 liter zijn maar er liep maar 3,5 liter uit)
Daarna heb ik het dak er op gezet omdat de verwachting was dat het heel erg koud zou worden.
Om 21.00 uur was de Nekaf er klaar voor en kon ik van start met een bak vol gereedschap, olie en koelvloeistof.
Om een lang ouwehoerverhaal kort te houden: het ging perfect. In de vrieskou (want het was KOUUUDDD!!!) 400 kilometer vol hobbels en bobbels met om de 500 meter een verkeersdrempel (want dit is Nederland)
Ik had geen tijd om moe te worden want een Nekaf is heel erg hard werken. Je doet niets anders dan sturen en terugsturen want de wielen komen na een bocht niet terug in de rechte stand. Ik weet niet of dat zo hoort trouwens maar het is dodelijk vermoeiend. Hoewel het donker was hadden we in Volendam, Edam, Amsterdam en Muiden, waar de jeugd aan het stappen was, een hoop bekijks. Een groep motorrijders en daarachter aan een oude Jeep met half open dak. (had ik op oude legerfoto's gezien en vond ik wel stoer)
Uiteindelijk was de schade na 400 kilometer: een kapot pitje van een achterlicht en wat beschadiging in de verf door klapperende onderdelen. Het enige dat niet goed zat waren de door AJ op basis van een tekening van Jeepfan42 gemaakte stangen van de kap. De ogen in de beugels zijn in de loop der jaren zo opgerekt dat de stangen er onder het rijden uit vlogen. Die moest ik halverwege de nacht met ijzerdraad vast zetten.
Verder hield de Nekaf zich de hele nacht zo verschrikkelijk goed dat ik vanmiddag gelijk samen met mijn lief weer een rit van 50km heb gemaakt.
Vwb het verbruik: het benzineverbruik heb ik niet goed kunnen meten omdat ik afwisselend bij een pomp heb getankt of uit mijn Jerrycan. Ik vermoed dat het zo'n beetje 1 op 5 was.
Het olieverbruik viel alles mee: Vanmiddag heb ik een halve liter bijgevuld. Een halve liter op 400km vind ik acceptabel voor een auto van 1958. En de koelvloeistof: er hoefde geen druppel bij.
Ik heb weer hartstikke vertrouwen gekregen.
De komende tijd krijg ik het erg druk: eerst de kroning van Koning Kroonkurk, daarna een paar dagen weg en daarna met het huis en de tuin aan de slag. Komende zomer maar weer eens verder. En rijden!
Bijna een maand geen activiteiten !! Of is alles wel goed zo en is rijden belangrijker dan opknappen.
BeantwoordenVerwijderenSucces verder