woensdag 28 december 2016

Mijn eigen Slattie

Wachtend op een reactie van de verkoper van mijn Script gaan de dagen voorbij en dagen worden weken. Ik geloof er amper meer in en begin weer te zoeken op het web. Op Ewillys verschijnt voor de tweede keer de advertentie van de Willys Slat Grill waar ik op 12 december over geschreven heb. "Still for sale"en "price dropped" staat er bij.
Ik stuur de aanbieder een mail en krijg prompt antwoord. Ik wil met name weten of er een originele motor in ligt en of er daadwerkelijk "Willy's" op de achterkant staat. Een paar uur later heb ik al een paar foto's in de mail.
De motor lijkt op het oog correct maar heeft een raar motornummer beginnend met 442. Ik stuur alle foto's die ik heb naar Ewillys. Twee dagen later heb ik antwoord: in zijn optiek is de auto een echte Slat maar met een bijzondere motor. Niet een MB motor maar een Americar motor, een motor, ook gemaakt door Willys, die eigenlijk in een burger Willys hoorde. Is dat erg? Hij is van 1942 dus uit de oorlog. Ik dub en denk en twijfel. Ik moet op basis van foto's voor een kapitaal een auto kopen 9000 kilometer verderop.
Als de deal over de Ford Script afketst doe ik de aanbieder van de Slat grill een laag bod in de hoop dat hij zo vlak voor kerst geld nodig heeft. Voordat ik het bod doe maakt SCL Rotterdam weer een offerte voor me. Die is ook redelijk.
Onmiddellijk nadat ik het bod doe krijg ik al antwoord uit Californië: Hij accepteert het bod maar enkel als hij cash betaald wordt.
Dat is een probleem want ik kan daar niet even heen vliegen en de transporteur wil in principe niet dat zijn chauffeurs met veel cash over straat gaan.
Ik bel met de aanbieder, Bobby. Hij weet niet van het bestaan van Paypal als ik hem voorstel op die wijze te betalen. Hij verdiept zich er in, opent een Paypal-account en ik stuur hem als test 10 dollar.
Hij is akkoord en ik zet het transport in werking. We willen beide dat de deal helemaal rond is vóór kerst. Ik omdat ik rust wil en hij omdat hij geld nodig heeft. Ik betaal echter pas als de chauffeur de Jeep daadwerkelijk op zijn trailer heeft gebonden dus het wachten is nu op de transporteur. In de tussentijd vult Bob alle papieren in en stuurt me een kopie van de Title (het kentekenbewijs). De auto is van 1942 en heeft het VIN (Vehicle Id Number) 11358. Daar mist een cijfer. Dat moet een 1 aan de voorzijde zijn of 0 t/m 9 aan de rechterkant. Maar dat maakt niet uit. Het is en blijft een originele Slat.
Het duurt lang voor ik iets van  de transporteur hoor en kerst komt naderbij. Zowel de verkoper als ik bellen met het bedrijf. En eindelijk: op zondag om 19.00 uur Nederlandse tijd zal de chauffeur bij Bob voor de deur staan. Ik zit op dag, datum, tijd achter mijn computer maar er gebeurt niets. Om 20.00 uur bel ik met de transporteur. Die snapt er niets van. De chauffeur is stomweg niet op komen dagen.
 
Twee dagen later een herkansing en dan gaat alles goed! De chauffeur verschijnt bij Bob en neemt foto's van de Jeep. Die stuurt hij naar mij zodat ik kan controleren of ik geen kat in de zak heb gekocht.
 Het is 'm, inclusief de 2 Jerrycans en extra wielen die Bob nog had liggen. Ik maak het geld over naar Bob en de chauffeur zet de auto op zijn trailer. Op mijn verzoek maakt Bob nog een paar foto's speciaal voor dit blog.
Die avond krijg ik een belletje van SCL: de Jeep staat op hun terrein in de haven van Oakland in afwachting van het transport naar Nederland. Ze hopen dat ie tussen kerst en oud en nieuw vertrekt zodat ik m in februari op kan halen uit Rotterdam.

Naschrift: Terwijl ik op transport wacht krijg ik een mail van de verkoper van de Ford Script. Hij verontschuldigt zich en legt uit dat hij 2 weken in het ziekenhuis heeft gelegen na een fietsongeluk. Ik bel hem en we praten meer dan een uur met elkaar. Hij kan zich weinig meer herinneren door de morfine maar baalt als een stekker van zijn gedrag. Als ik hem vertel over mijn Slat grill roept ie: "de blauwe uit San Jose." Die wilde ik kopen". We moeten beide heel erg lachen en spreken af contact te houden. We wensen elkaar hele fijne kerst.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten