woensdag 28 december 2016

Kennismaking met de Slat police

Uit mijn tijd als modelbouwer weet ik dat er mannen zijn (het zijn altijd mannen) die een bijna autistische detailkennis hebben van bepaalde onderwerpen. Binnen de Jeep wereld is dat niet anders. Zo is er op het internet, oa op de site www.G503.com een groep mannen die spottend de "Slat police" worden genoemd omdat ze elkaar de schedel in slaan over de plaats waar een bepaald schroefje in een reflector heeft gezeten.
Ik stel hen een paar vragen over de motor van mijn Slat. Is het een MB of een Americar? Inmiddels zijn er bijna 10 reacties en men is het nog niet eens. (vermoedelijk een MB uit 1944)

Ik mail de verkoper van de Ford Script, laat ik hem A. noemen, alle foto's die ik nu heb. Ik zie namelijk een paar onduidelijkheden op de foto's of beter gezegd: missende delen.




A. heeft goed nieuws en slecht nieuws: zowel frame als body als versnellingsbak zijn origineel en ook de motor is uit die tijd maar er moet een hoop aan gebeuren. Niet alleen moeten er wielen op maar ook de vering, de uitlaat, de benzinetank en de bak waar die tank in hoort moeten vervangen. De startmotor is verplaatst naar het dashboard en de auto zit vol gaten oa vanwege het enorme zonnedak frame. Ook de frontbumper is weg en vervangen door een lier.

A. geeft aan dat hij me nog heel wat schuldig is door zijn rare gedrag tijdens de afgeketste deal en hij belooft mij allerlei onderdelen gratis of tegen bodemprijzen te sturen als ik de auto in Februari krijg. Daar houd ik hem aan!
( Ieks!!! Japanse snelheidsmeter, niet de juiste ampèremeter en niet de juiste benzinemeter. De Slatpolice zegt nl dat er op die meter "Gas"moet staan. )

In Leeuwarden staat een prachtig gerestaureerde  MB te koop bij Auto De Vrij, een autodealer. Op een goede dag ga ik daar even heen om wat details te bekijken. Ik leg de verkoper uit dat ik de auto niet wil kopen maar net zelf een Slat gekocht te hebben. BINGO! Hij laat gelijk foto's zien van de Slat die hij ooit zelf had. Hij is wild-enthousiast en geeft me allerlei telefoonnummers van Jeepclubs. Als we eindelijk de zaak uit lopen zegt mijn lief: "ik ben je kwijt."

Vervolgens bel ik "mijn" lasser en "mijn"monteur om met hen alvast wat afspraken te maken. De lasser, een gepensioneerd leraar lastechniek, heeft er zin in. "Kom maar langs," zegt ie. "Ik las alles". De monteur is erg dapper. Hij verrekt van de pijn, is ook gepensioneerd leraar autotechniek, is 72 jaar maar heeft een zware hernia. Toch eist hij dat we tzt de hele motor uit elkaar halen. "Als je echt wilt restaureren moeten ook de motor en de versnellingsbak uit elkaar." Hij begint gelijk over lagers en kleppen te praten. Als ik pruttel dat dat wel erg duur is zegt ie: "welnee, we doen alles zelf." Slik!

Ik lees ook de site van KTR. Lijkt me leuk om daar lid van te zijn omdat je daar ook veel info vandaan kunt halen. Ik word echter niet vrolijk van hun site. Je moet potverdorie door een complete ballotagecommissie en je auto laten keuren. Ik weet niet of ik daar wel zin in heb. Ik weet immers zeker dat die van mij geen nepper is. We zien nog wel.
De komende 2 maanden ga ik me verder verdiepen. Ik ben zo enthousiast als een klein jongetje de avond voor Sinterklaas.

NB: Leuk verhaal van A. Hij vertelt dat hij op dit moment 60 Jeeps heeft staan waaronder 6 Slat grill Jeeps en zelfs 2 Willys MA (het zeldzame prototype)
Hij vertelt dat hij al sinds zijn jeugd in de jaren 70 in Jeeps handelt. In die tijd hadden alle boeren en alle burgers met een vakantiehuisje een Willys voor de deur. Na de oorlog werden die auto's namelijk voor 50 dollar verkocht aan boeren. In de jaren 70 kwamen de eerste Japanse Jeeps, quads en trikes en wilde iedereen van zijn Willys af. Die auto's werden in de VS namelijk helemaal niet als iconen uit de oorlog gezien maar als landbouwvoertuigen. In de jaren 80 had A meer dan 100 jeeps staan die hij toen kocht voor 200 dollar per stuk. "ik heb de mazzel dat ik handel in spullen die in de VS als schroot worden verkocht maar in Europa heel veel geld waard zijn." Hij geeft aan dat hij normaal enkel aan autohandelaren verkoopt, soms 6 tegelijk, en dat die auto's in prijs 3 tot 4x over de kop gaan vanaf het moment dat hij ze in de VS koopt tot ze in Europa verkocht worden aan particulieren. Ik ben eigenlijk de eerste particulier aan wie hij verkoopt. Geinig!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten