maandag 12 december 2016

Een nieuw avontuur

In de weken die ik moet wachten tot Ger de Nekaf ophaalt zit ik avond aan avond het internet af te struinen en zo kom ik vanzelf in de VS uit. Ik krijg contact met Dave, de beheerder van de website Ewillys.com, en lees me suf op de website G503.com. Via Ewillys kom ik uit op Craighslist (het Amerikaanse Marktplaats) en op Warjeep.com en Willysforsale.
Ik zie dat een Jeep in de VS ongeveer de helft kost van wat je in West Europa voor een project betaalt. Voor 7000 dollar kan ik een heel knap project op de kop tikken.
Ik weet alleen niet wat de transportkosten zijn en ga me daar in verdiepen. Dat valt nogal mee. Het bedrijf SCL in Rotterdam reageert supersnel op mijn vragen en maakt voor mij offertes op basis van advertenties die ik zie. Het wordt steeds aantrekkelijker om een Jeep in de VS te kopen.

Inmiddels heb ik een top 4 van wensenlijst gemaakt. Ik wil een Jeep die zo oud mogelijk is.
Op 1: Een Willys Slat grill. (een van de eerste 25.000 Jeeps met een bijzondere grill)
2. Een Ford script. (een Jeep met het Ford embleem achterop, gemaakt tot medio juni 1942)
3. Een Willys script.(een Jeep met het Willys embleem achterop, ook gemaakt tot medio juni 1942)
4. Ieder andere Jeep als ie maar origineel is.

By the way: over origineel wordt op de sites pagina na pagina op de vierkante centimeter gediscussieerd. Voor mij is origineel: frame en bak uit de oorlog + een L 134 motor. ( jaja, ik heb mij verdiept!)

Ik doe eens gek en vraag info over een Willys Slat grill.

Die staat op Craighslist. Het nadeel is dat de experts op Ewillys het niet eens zijn over de authenticiteit van deze Slat. Ook geeft de verkoper na 1 mail geen sjoege meer. Sterker nog, de advertentie is plotseling weg. Jammer. Verder zoeken.

Via Dave kom ik bij een handelaar in Californië. Ik mail de goede man en krijg prompt een aantal foto's van Slat grills die hij voor een klein prijsje te koop heeft.

OMFG. Daar moet ik 6000 dollar voor betalen. Laat maar.
Maar hij heeft er nog 1:
Dit lijkt iets beter maar volgens mij is het een CJ2. Daarnaast zit ie vol vervangen blik delen. Overal zit traanplaat. Als ik het waag om te twijfelen aan de echtheid wordt de verkoper narrig en is ons contact erg snel voorbij.

                                                                             Laat maar.

Ik mail weer met Dave. Hij heeft een kennis die hobbymatig in Jeeps en onderdelen handelt. De man is betrouwbaar. Hij komt overal voor op het internet en heeft veel feedbacks op Ebay. (100% positief).
Ik mail hem met mijn wensen en krijg gelijk 6 foto's van verschillende Script-Jeeps in verschillende prijsklassen.
Om een lang verhaal kort te maken: We mailen elkaar meerdere malen per dag. Hij geeft prompt antwoord op mijn vragen en is net zo enthousiast als ik. Binnen 2 dagen hebben we overeenstemming over een Ford Script van 25-03-1942.
Hij is bereid de auto al startklaar te maken, een aantal onderdelen alvast te vervangen (oa de lampen) en daar een filmpje van te maken. Ik vind het geweldig en breng de transporteur SCL op de hoogte. Zij sturen mij alle papieren toe die de verkoper en ik moeten invullen. Ik doe mijn deel en stuur de rest naar hem. Hij heeft gezegd haast te hebben en de transactie snel rond te willen maken. Ik hoop binnen een week een Jeep te hebben. Een echte Ford GPW script. DOD 3-25-1942.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten