woensdag 29 maart 2023

Het eerste begin

 Mmmmmmm, hoewel een motor natuurlijk veel handzamer is dan de Jeep die ik gerestaureerd heb, loop ik gelijk tegen een probleem aan waar ik vanaf nu rekening mee moet houden: het ontbreken van (heel veel) onderdelen en onderdeeltjes. Ik kom daar achter als ik de voorvork en het balhoofd inspecteer. Olaf vraagt me of ik al een steering damper heb besteld want die zat er niet bij. Geen idee maar als ik in de partslist kijk zie ik wat hij bedoelt. Ik had geen idee. En als ik verder kijk in de partslist kom ik er achter dat ik nog veel meer kleine dingetjes niet heb.

Ik vond het al raar dat op de veerschommels, waar mijn voorwiel straks in hangt, slechts 1 borgring en 1 moer zat. Daar missen dus wat moeren en Locks.

Het treft dat ik vanmiddag kennis gemaakt heb met Tjalle Reitsma, de eigenaar van Harliepleats, een zeer goed bekend staande HD garage/ werkplaats op nog geen 15km van mijn huis. Tjalle heet me van harte welkom in de Harleywereld en geeft me een rondleiding over het terrein. Voor ik vertrek bestel ik bij hem de onderdelen van de voorvork en krijg wat tips.

Thuis draai ik de grote moer van de vork zo ver los dat ik de lagers kan inspecteren. Dat moet voorzichtig want anders vallen alle kogels op de grond. Duidelijk is te zien dat iemand niet al te lang geleden nieuw vet heeft aangebracht. Daar hoef ik dus niets aan te doen.

 Niet alleen Olaf maar ook Tjalle raadt af om het frame te stralen. Originele frames zijn gesoldeerd met koper en daar moet je voorzichtig mee zijn. Dat goudkleurige soldeer zie ik als ik het frame licht afschuur.

Ook kom ik hier en daar nog wat gietmerkjes tegen.

In de veerschommels vervang ik een paar smeernippels en dan is het wel weer genoeg. Het frame spuiten doe ik pas als ik de veerschommels klaar heb. Op basis van wat ik gelezen heb ga ik de motor in donker Olive Drab spuiten. RAL 6014 is het meest geschikt lees ik op de verschillende sites. De donkere kleur van de laatste oorlogsjaren. Dat komt mooi uit want dat is dezelfde kleur als ik de Nekaf ooit heb gegeven en ik heb nog een heel blik RAL 6014 mat. Dat scheelt weer.






Geen opmerkingen:

Een reactie posten