woensdag 22 maart 2023

Project 3: Een Harley Davidson WLA van 1944

 Yes!! Een nieuw project. En al een paar jaar mijn wens: een motorfiets. Ik ben al een paar maanden aan het zoeken nadat ik eerst heel lang had nagedacht over het merk cq nationaliteit. Omdat ik al iets Amerikaans had gerestaureerd en het karretje naar meer smaakt had ik het idee om een Duitse motor op de kop te tikken. Maar geen BMW want die heeft iedereen (๐Ÿ˜). Liefst een Zundapp, een DKW of een NSU maar ik kwam er al snel achter dat er buiten BMW maar 1 betaalbare en redelijk verkrijgbare Duitse motor is en dat is de DKW 350. 

Op zich vind ik die erg leuk en restauratieobjecten komen voorbij voor prijzen tussen 3000 en 7000 euro wat zo'n beetje mijn maximum is als aankoopbedrag. NSU komt nauwelijks voorbij in de advertenties en een Zundapp, althans de zware die ik wil, is zelfs als wrak niet te betalen. (26.000euro voor een restauratieobject) 

Ik ben op een gegeven moment echt aan het zoeken naar een DKW maar als ik Youtube filmpjes bekijk van verschillende motoren blijkt dat die DKW's tweetakt motoren hebben die klinken als een verstopte koffiepot. Daar knap ik op af terwijl ik juist enthousiast word van Harley's en Indians. En omdat met name Harley's heel veel voorbij komen, net als de onderdelen die volop verkrijgbaar zijn, zet ik uiteindelijk mijn zinnen op een HD WLA of WLC, beter bekend als de Liberator. 

En oh ja, het moet een wrak zijn, een restauratieobject met heel veel werk. Maar de vraag naar dit soort fietsen is vele malen groter dan het aanbod. Overal in Europa kom ik op de advertentiesites berichten tegen met de tekst: "Harley Davidson WLA of WLC restauratieobject gezocht, alles aanbieden, ook incomplete." Ook moet ik slikken van de prijzen die in heel Europa worden gevraagd. Onder de 11.000euro vind ik helemaal niks. 

Ik besluit om mijn zoekgebied uit te breiden en net als toen ik een Jeep zocht, struin ik avond aan avond Craigslist en andere Amerikaanse sites af. Ook dat valt heel erg tegen. Hoge prijzen (en daar komt in dat geval nog transport en import bij) en heel weinig aanbod. Maar ik raak niet ontmoedigd want ten eerste is mijn karretje nog niet klaar en ten tweede ben ik nog uitgebreid aan het revalideren. Ik heb geen haast.

En dan appt Olaf. Hij heeft 5 Harleys, is er al jaren mee bezig en heeft een groot netwerk. Deze staat op Facebook te koop bij het American Motorcycle Museum in Raalte. 


Nu moeten we snel toeslaan. Olaf zoekt contact met Max, de eigenaar van  het museum en de zaterdag daarna reizen we af naar Raalte, Olaf achter het stuur, ik met m'n krukken op schoot op de bijrijdersstoel. Het AMM is een prachtig particulier museum gevestigd in een prachtig middeleeuws complex. 


In het voorste gedeelte van het pand staan 139 Harley's en Indians en achter in het gebouw heeft Max een werkplaats die de droom is van iedere Harley liefhebber: meerdere antieke motoren in de schuur en 2 Harley's uit de jaren 20 op een heftafel. Rondom oude houten stellingen vol originele onderdelen.

En daar staat mijn Harley Davidson, inmiddels voorzien van wielen die er naast staan:



 
 


Olaf, een echte handelaar, zegt tegen Max dat er volgens de advertentie ook nog veel losse onderdelen bij horen. "Oh ja", antwoordt Max, "pak maar wat spullen uit het magazijn" en Olaf, die verstand heeft van prijzen, begint alle bakken af te struinen. Lampen, treeplanken, een originele Fishtail uitlaat, een bobine, van alles en nog wat wordt netjes in een bak naast de motor gelegd.

 

 

 


 Ondertussen zit Max gezellig toe te kijken vanaf zijn stoel. 

Pas na ruim drie kwartier verzamelen vraagt hij "of het nu niet genoeg is." OK. we zijn klaar en ik ben heel erg tevreden. Waar ik ook heel erg blij mee ben zijn de reeds gereviseerde versnellingsbak en motorblok. Dat scheelt me zeker 3000 euro revisiekosten.


 

 


 


 


 Het motornummer is volgens de restauratiebijbel van Bruce Palmer laat 1944 en dat blijkt later ook uit de twee identieke carternummers die beide beginnen met 44. (over de nummers meer op een later moment)

 

 

 

 

 

Als ik een sloot geld heb achtergelaten bij de echtgenote van Max, helpt zijn kleinzoon met het demonteren van de motor en het blok zodat het achter in de auto past en aan het einde van de middag heb ik een auto vol onderdelen voor mijn woning staan.

Thuis sta ik nog een paar uur na te genieten van mijn aankoop. Sommige onderdelen, zoals het zadel en de tweedelige benzine/olietank zijn in heel slechte staat. Andere, zoals frame, vork, wielen, motorblok en versnellingsbak zijn in bijna nieuwstaat en dat is belangrijk want dat zijn hele dure delen.

en zelfs de onbetaalbare snelheidsmeter zit er nog aan.

Omdat ik inmiddels in iedere knie een prothese heb en deze restauratie minimaal 2 jaar gaat duren, schaf ik van mijn allerlaatste geld bij Datona een zwaar afgeprijsde splinternieuwe motor hefttafel aan. 

Nu wachten tot mijn knie genezen is. In de tussentijd word ik lid van een paar Fb HD groepen en ontdek dat daar dezelfde discussies op de vierkante millimeter plaats vinden als op de verschillende Jeep sites, want behalve complimenten als ik mij voorstel en een paar foto's toon, krijg ik ook gelijk forse kritiek dat "mijn motor nep is en dat ik er nooit een kenteken voor zal krijgen." Gut, ik heb een deja vu van toen ik de Jeep kocht.๐Ÿ˜ Welnu, eerst maar een afspraak maken met de RDW om de motor te schouwen. Het zogenaamde vooronderzoek.


 

 

    

Geen opmerkingen:

Een reactie posten