woensdag 10 mei 2023

En we zijn begonnen

 Mijn originele stuur is krom. Tjalle Reitsma wil het met de brander wel rechtbuigen. Dat durf ik niet zelf want als ik de ronde buizen per ongeluk ovaal buig kan ik het stuur weggooien omdat dan de handvatten niet meer draaien. Ondertussen ben ik met van alles bezig behalve met de motor. Allereerst heb ik een forse terugval in de revalidatie van mijn knie. Ik loop weer met een kruk en ten tweede moet ik veel werken. Maar in mijn spaarzame vrije tijd lees ik het een en ander over Harleys en ik ontdek op Youtube een serie filmpjes van RIEstore waarin een typische Engelse monteur sleutelt aan WL's en WLA's terwijl een camera op zijn handen kijkt. Ondertussen vertelt hij honderduit over allerlei details. Hij vertelt dat hij altijd eerst stuur, vork, wielen en spatborden doet. Daarna het blok er in, dan de rest op en aan de motor en als laatste de bedrading. Ik denk dat ik dezelfde volgorde ga aanhouden. 

Ik onderzoek het frame voor de laatste keer voordat ik het spuit. Aan de slijtage van sommige delen kan ik zien dat het origineel en gebruikt is. Dat is een extra geruststelling dat ik met iets goeds bezig ben.

Ik krijg wat onderdelen thuis gestuurd, bijna 2 weken na de bestelling. Ik moet echt wennen aan het feit dat er niet zulke alerte, grote handelaren zijn als Joop Staman. Wat dat betreft ben ik nog steeds zoekende. Maar als ik het stuur weer in huis heb en de nodige onderdelen, waaronder de Steering demper, de stuur demper die ervoor zorgt dat het stuur niet te wild heen en weer gaat als je in het terrein rijdt,  kan ik eindelijk een paar avonden sleutelen.

Op basis van foto's en de uitleg van RIEstore monteer ik de stuurdemper nadat ik eerst het stuur heb gemonteerd en vastgedraaid. Daarbij komt mijn oude scheepsgereedschap weer eens goed van pas.

Op het stuur komt een speciaal plaatje met daaraan een staafje. Dat past door een gaatje in het stuur en valt dan in een uitsparing van een speciale moer. Als je daarna de grote moer aandraait zit het stuur muurvast aan de vork.

Daarna monteer ik de stuurdemper. Die bestaat uit heel veel losse onderdelen die goed beschreven staan in de handleiding. 

Net zoals bij de Jeep is er geen enkele uitsparing in het frame nutteloos want de delen van de stuurdemper passen perfect in uitsparingen in frame en vork.

Aan de bovenzijde komen in een bepaalde volgorde ringen, moeren en het handbeugeltje. Als je dat in de juiste volgorde monteert en de moeren op de juiste wijze aandraait werkt de demper feilloos.

Als het klaar is en werkt spuit ik alle delen groen. Terwijl dat droogt monteer ik nog even een nieuwe leren mudflap aan het voorspatbord.

Ook spuit ik de lelijk gelaste spatbordbeugel die ik behandeld heb met kneedbaar metaal. 


Het resultaat laat ik tzt zien als alles gemonteerd is. En als allerlaatste houd ik me even bezig met de veerschommels. Ik heb namelijk contact met "HD goeroe" Larry Elias omdat ik van hem wat onderdelen wil kopen. Hij heeft wat foto's van mijn voorzijde bekeken en miste hier en daar wat ringen en borgmoeren in de veerschommels. Dat pas ik gelijk aan.

Ik moet zeggen dat ik sleutelen aan de Harley moeilijker vind dan de restauratie van de Jeep. Bij de Jeep demonteerde ik delen waardoor ik wist hoe het in elkaar zat. Bij de WLA moet ik werken adhv foto's, de manual en de partslist. Daar moet ik echt aan wennen.







 
 

 


Geen opmerkingen:

Een reactie posten