zaterdag 22 december 2018

Motor loopt!

Motor loopt!
Het eerlijke verhaal.
Om 11.00 uur komt Mike en duiken we de garage in. Om 11.05 uur moet ik een buurman om hulp vragen omdat de slangetjes die ik heb niet om mijn brandstofleiding passen. De buurman heeft een stuk slang dat wel past.
Om 11.10 uur trekt Mike een bougiekabel stuk en moeten we maar hopen dat ie wil starten.
Om 11.11 uur word ik chagrijnig.
Maar om 11.30 uur kunnen we een eerste poging doen.


 De 2 uur daarna besteden we aan het opnieuw afstellen van de motor: oliepomp een andere stand, stroomverdeler een andere stand en controleren of de tuimelaars van cilinder 1 goed staan. Een poging met de stroboscooplamp faalt omdat de lamp stuk is. Maar we gaan stug door. Het is onze eer te na om haar niet aan de praat te krijgen.
En dan, na zo zorgvuldig mogelijk afstellen slaat ze, na enig spelen met choke en gas aan.





Ikke heel erg grote blij

Weliswaar gaan nog een paar dingen niet goed: een benzineleiding lekt en het oliefilter zit niet goed vast waardoor de oliespetters me om de oren vliegen. Maar dat mag de pret niet drukken. De motor loopt. En de motor loopt mooi.
Daarna testen we de versnellingsbakken. Ook die doen wat we willen. Het is een feestdag.
Nu kerst vieren.
Daarna nadenken over het vervolg. Het is winter. Ik kan niet de weg op en ook niet buiten werken. Ik denk dat ik nu eerst met de voorruit bezig ga.
Yes!

2 opmerkingen:

  1. Hallo Knutselaar! Gefeliciteerd met deze mijlpaal. Ik heb de afgelopen weken met bewondering je volledige blog gelezen, nadat ik hier terecht kwam in mijn zoektocht naar informatie over de revisie van de benzinepomp van mijn Nekaf. Ik heb veel aan jouw notities gehad, zodat ik zonder pijnlijke vinger de klus heb geklaard. (samen met mijn handige neef). Inmiddels loopt mijn Nekaf weer prima en zit ik popelend te wachten op het voorjaar voor mijn eerste rit van 2019. Veel succes met je project in 2019 en ik blijf je volgen want we zijn natuurlijk benieuwd naar het eindresultaat.
    De beste wensen voor 2019 van René uit Limburg

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Het hele blog lezen moet een flinke klus geweest zijn want ik ouwehoer al 4 jaar. Ik herinner me die revisie. Ik moest gered worden door mijn aardige echtgenote :-) En voor jou ook de allerbeste wensen en een hoop lol met je Nekafje toegewenst.

    BeantwoordenVerwijderen