zondag 19 maart 2017

Mijlpaal

Er zitten meer bouten en schroeven aan de Jeep dan ik had gedacht en voor ik de bak er af kan halen moet ik nog een paar avonden in de garage aan de slag. Het kost me twee uren om de gereedschapsluikjes en de slotjes van die ruimtes te demonteren zonder ze te beschadigen.



 Ook de brandblusser kost veel tijd want die zit met 6 bouten dwars door de carrosserie. Die bouten zijn bedekt met een dikke laag plamuur. Dat wordt nog wat tzt met het zandstralen.
Uiteindelijk ga ik liggend onder de auto op zoek naar de bouten waarmee de bak aan het chassis zit. De originele manual kan weer in de kast want in de loop van 75 jaar hebben de verschillende eigenaren ik weet niet hoeveel bouten door de vloer geramd om de bak beter vast te zetten. Sommige zitten in de vloer gerot en moet ik kapot flexen. Andere gaan juist heel vlot los.

Liggend op een stuk karton kan ik net met mijn hoofd onder het dashboard om de meters te demonteren. Op 2 na gooi ik ze allemaal weg. Kapot door de deuk in het dashboard (iemand heeft ooit een flinke aanrijding gehad en is waarschijnlijk met zijn kop op het stuur geslagen. Dat kan niet anders gezien de schade) of Japanse troep.




Als laatste demonteer ik het stuurwiel. Dat gaat heel vlot, in tegenstelling tot wat ik op KTR in een verslag las. Die mannen moesten de brander er bij halen om het stuur los te krijgen.

                                                                origineel Sheller stuurwiel

De breuken in het stuur zitten enkel in het plastic. Dat kan ik zelf repareren maar dan zijn we minimaal een jaar verder. Eerst het ruige werk.

Op zondag komen de buurmannen om de bak van het chassis te tillen. Uiteraard zit er nog een bout vast die dol draait en er af geflext moet worden. Als we daarna eindelijk de bak over de stuurstang tillen blijkt er nog een springveer van de koppeling aan de bak te zitten. Maar daarna tillen we zonder probleem de carrosserie naar de overkapping in het tuinhuis.

                                                                       ACM 1 body

Tja, hoe zit het er uit? Het valt me mee. Hier en daar een zwak stukje omdat gaten uitgelubberd zijn maar enkel de plaat die er op gelast is om het gat van de benzinetank af te dekken is rot. Dat is niet erg want die gaat er toch af. Gek is wel dat alle verstevigingsbalken los zitten. Er zijn er zelfs een paar achter gebleven op het chassis.

                                    het schuin liggende balkje hoort aan de bak vast te zitten.





En voor het archief nog 1 maal: bodynummer 15160:




Het chassis ziet er op het eerste gezicht goed uit. Nergens echt rotte plekken. Ik weet natuurlijk niet of er breuken onder de roest en het vuil zitten maar daar kom ik wel achter tijdens het zandstralen.

                                                            Buurman A aan het stuur.





Goed, een mijlpaal bereikt! Nu heb ik twee belangrijke dingen te doen. Ten eerste een zandstraal machine regelen en ten tweede goede detailfoto's van een ACM 1 onderkant zien te vinden voor de lasser. Ik denk dat ik maar een vraag ga stellen op KTR of G503.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten